Industry Info  
Дебулко
Дебулко

Оправдано ли е усилието на фирмите да върнат служителите в офисите

19.06.2024   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Общуването лице в лице се асоциира с по-висока производителност и удовлетвореност от работата, но тези ползи не се увеличават с по-голям брой дни, прекарани в офиса, сочи ново проучване на консултантската компания Leesman, предоставено на BBC.
 
Често посочвана причина работодателите да настояват да се работи от офиса е, че така се подобрява взаимодействието в екипите. В условия, в които все повече служители се връщат в офисите за четири и пет дни, се засилват дискусиите за значението на взаимодействието и чувството на принадлежност, които според някои мениджъри могат да се засилят само в споделено физическо пространство.
 
Някои проучвания обаче показват, че броят на дните, които хората прекарват в офиса, не е директно свързан с чувството на принадлежност. В действителност, само 1% е разликата между броя на служителите, работещи по четири или пет дни в офиса, които казват, че се чувстват свързани с фирмата, и тези, които работят по два или три дни на място, и твърдят същото.
 
"Изглежда, че броят на дните, в които хората са в офиса, няма голямо значение", коментира Алисън Инглиш, заместник-главен изпълнителен директор на Leesman. "Въпросът е в качеството на времето, не в количеството. В действителност виждаме, че колкото по-голям е броят на дните в офиса, толкова по-малка е общата удовлетвореност на служителя по отношение на баланса между работа и личен живот, което се отразява на неговата ангажираност и връзката му с фирмата."

По-висока производителност и по-малко текучество на служителите

Има доказателства, че комбинация от автономия и два до три дни в офиса на седмица засилва ангажираността на служителя и връзките на работното място. Според проучване на Gallup един от петима работещи в САЩ твърдят, че имат "най-добър приятел" на работното място. В проучване на 100 000 работни места по света Gallup открива, че тези близки връзки между служителите допринасят за по-висока производителност и по-малко текучество.


 
Все пак, тъй като хората все повече се завръщат в офисите и все повече фирми отменят възможността за работа от вкъщи, Инглиш смята, че мениджърите може да се насочат към фиксирани графици, заради сравнителната им простота. "Началниците имат хиляди други грижи от това да следят дали някой работи продуктивно от вкъщи – за тях е по-лесно да ръководят с директиви от горе надолу и като държат всичко под око. В забавяща темпа си икономика, мениджърите не искат да губят време в търсене на различен, по-сложен начин на работа – особено когато мнозина предпочитат работата изцяло от офиса и изцяло използват корпоративните имоти."
 
В много случаи фиксираният график не съвпада с естествения ритъм на работните седмици на служителите, което нарушава връзката между тях и ръководството, посочва Инглиш. "Понякога служителите се нуждаят просто от време, в което да се фокусират, работейки от вкъщи, и офис, където от време на време да комуникират с екипите, а не работодателят да определя в кои дни какво да правят."

Препълнени офиси vs. уединението на дома

Тъй като все повече началници изискват служителите да прекарват повече дни в офиса, служителите прекарват по-голямата част от работните дни зад екрана на компютъра на работни места, които не са пригодени за хибридната ера, отколкото реално да общуват с колегите си, коментира Инглиш. "Много работещи заемат позиции, на които задачите обикновено могат да се извършват от разстояние през повечето време. Повече дни в офиса означават, че това време на съсредоточаване трябва да се случи в препълнени офиси без достатъчно стаи за срещи и работни дни, прекарани в онлайн срещи в условия, които често са доста по-лоши от уединението на домовете им.


 
Качественото време лице в лице често е непостижимо заради перспективата за "усилена работа", тъй като служителите прекарват дните в офиса, стараейки се да изглеждат заети пред подозрителния поглед на мениджърите, които не са подготвени да ръководят екипите си в хибридна среда и предполагат, че работниците са по-продуктивни в офиса, коментира Томас Чаморо-Премузич, преподавател по бизнес психология в University College London. "Проблемът се крие в липсата на доверие и невъзможността за измерване на резултатите от страна на мениджъра, което причинява липса на ангажираност и производителност от страна на служителя."
 
Обратното, служителите може да се чувстват свързани с фирмата, работейки от офиса от време на време, защото е по-вероятно да смятат, че им имат доверие, и способни да прекарат дните в офиса, сътрудничейки си с колегите, посочва Чаморо-Премузич. "Хората предпочитат повече свобода и гъвкавост. А и повечето работа на позициите, свързани с интелектуален труд, се извършва пред екрана на компютъра, като фирмената "култура" често се предава чрез дигитални средства като Zoom, Slack и имейл. Така че ходенето в офиса веднъж или два пъти в седмицата допълва тази дигитална култура с аналогово взаимодействие."
 
С времето, освен ако началниците не вложат повече усилия, мисъл и координация в планирането на дните в офиса, служителите може да предпочетат да намерят други работодатели, които го правят, добавя Инглиш. "Ако служителите се микроупралвяват и третират като деца, те започват да недоволстват – най-добрите си намират нови позиции, които предлагат по-голяма гъвкавост, а останалите нещастно се оплакват от строгите графици."
 
Нещата се усложняват от това, че колкото повече работодателите настояват служителите да се върнат в офисите, за да се създаде връзка, толкова повече това може да предизвика обратния ефект.
 
"Офисът има възможността да бъде невероятно силен свързващ елемент като физическо изражение на компанията, инструмент, при който всеки гребе с еднакъв замах в една и съща посока", отбелязва Инглиш. "Без известна гъвкавост обаче има риск фирмите да се окажат с повече акостиращи хора – доволни да седят в лодката и просто да се носят по вълните."

     
Източник: BBC; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: Leesman   човешки ресурси  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
Л-Клас
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Международен панаир Пловдив 2024
Automotive Cluster
Последно от Бизнес

18.07.2024   |   ЕК набира членове на новия Съвет по технологии за авангардни материали


18.07.2024   |   Германска фирма търси български партньори за сглобяване на щепселни съединители и оптични компоненти


17.07.2024   |   ЕК прие нови правила за екопроектиране на промишлени вентилатори


17.07.2024   |   Пореден голям производител на осветителни решения приема строги стандарти за устойчивост


17.07.2024   |   Schneider Electric с нови отличия за устойчиво развитие и работодателска марка

ABB Bulgaria
 
реклама
Международен панаир Пловдив 2024Automotive Cluster
8 CELL
Последно от Бизнес

18.07.2024   |   ЕК набира членове на новия Съвет по технологии за авангардни материали


18.07.2024   |   Германска фирма търси български партньори за сглобяване на щепселни съединители и оптични компоненти


17.07.2024   |   ЕК прие нови правила за екопроектиране на промишлени вентилатори


17.07.2024   |   Пореден голям производител на осветителни решения приема строги стандарти за устойчивост


17.07.2024   |   Schneider Electric с нови отличия за устойчиво развитие и работодателска марка

IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2024 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...