ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА
16.07.2025 | Walter представи нови сменяеми пластини за фрезоване WPP35G Tiger·tec Gold
15.07.2025 | Profilink има нов собственик
15.07.2025 | Турски производител на кабели строи нов завод в Скопие
15.07.2025 | НСИ обяви нови данни за отпадъците от икономическа дейност
15.07.2025 | Готови ли са електропреносните мрежи в Европа за електрическите камиони
Цветомир Гечев, докторант в Технически университет – София, спечели голямата награда в тазгодишното издание на конкурса "Предприемач в науката" на фондация "Карол Знание" с проект за допълнителен мощностен агрегат с метанолова горивна клетка за тежкотоварни автомобили. Гечев спечели и стипендия от фондация "Карол Знание".
С проекта Methakyp Гечев предлага отговор на въпроса как да се намали замърсяването от тежкотоварния транспорт, без да се ограничава транспортният сектор и да се съкращават работни места.
"Отговорът се крие в разбирането на самия начин на работа при този вид транспорт. След като стоката е натоварена, шофьорът управлява камиона от няколко дни до седмици, спазвайки специфично работно време. По време на дневната си почивка той остава в превозното средство. Камионите са пригодени за тази дейност – имат легло, електрически уреди и други удобства. През този период обаче, за да произвежда електричество за консумацията на тези уреди, двигателят на камиона все пак работи често и то неефективно, защото не е в оптимален работен режим. Това явление е т.нар. работа на място – idling, която според различни изследвания варира от 3,5 до 16,5 часа в денонощието и произвежда голяма част от вредните емисии на камионите", обяснява изобретателят.
Неговото решение включва вграждане на допълнителен мощностен агрегат (APU), което е възможно както в новопроизведени, така и в по-стари превозни средства. Този APU работи вместо двигател с вътрешно горене по време на почиваката на водача на автомобила. "Избрана е горивна клетка, защото това е нова технология с високо КПД, ниски емисии на вредни газове, оползотворяваща горивото чрез електрохимична реакция, а не чрез горене като при ДВГ, а също така и с компактен дизайн и без движещи се части."
Част от стратегията за бъдеще с нулеви емисии на Европейския съюз е развитието на водорода и синтетични горива. "Водородът е уникален енергиен вектор, който може да се добие чрез възобновяаеми енергийни източници, но поради ниската си плътност при стандартни условия, е изключително труден за съхранение и транспорт – трябва да се втечнява, да се използват съдове под налягане, силно летлив, запалим и взривоопасен. Затова вместо да бъде директно използван, е подходящо да се синтезират чрез него и въглеродния диоксид от въздуха подходящи за употреба синтетични горива, едно от които, е метанолът. Метанолът при стандартна температура е в течно състояние и се съхранява като конвенционалните горива."
По този начин, използвайки система с екологично гориво, пригодна както за нови, така и за стари автомобили, може да бъдат намалени драстично емисиите на вредни газове, обяснява Цветомир Гечев. Според него камионът е само пример за мястото, където проблемът е най-належащ. Система от типа на Methakyp може да се използва във всякакви превозни средства, имащи нужда от енергия извън периода на движение – каравани, моторни лодки, микробуси, влакове и др.
Според Гечев допълнителният мощностен агрегат с метанолова горивна клетка може да постигне:
Ключови думи: Фондация Карол Знание тежкотоварен транспорт Предприемач в науката декарбонизация
Област: Технологии
Готови ли са електропреносните мрежи в Европа за електрическите камиони
Най-голямата в света пясъчна батерия за съхранение на топлинна енергия заработи във Финландия
ЕК пуска водороден механизъм, за да улесни декарбонзиацията на Европа
Нов инструмент ще подкрепя преминаването към чисто отопление и охлаждане в ЕС
ЕИБ ще консултира България при декарбонизацията на Мини Марица-изток
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
09.07.2025 | Най-голямата в света пясъчна батерия за съхранение на топлинна енергия заработи във Финландия
27.06.2025 | Как старите смартфони могат да се превърнат в центрове за данни
26.06.2025 | Технология за дългосрочно съхранение на енергия чрез вода и готварска сол спечели отличието за иновация на EUSEW Awards 2025
24.06.2025 | Европейският суперкомпютър JUPITER е сред петте най-бързи изчислителни машини в света
06.06.2025 | Ново слънцезащитно покритие променя подхода към охлаждането на сградите
09.07.2025 | Най-голямата в света пясъчна батерия за съхранение на топлинна енергия заработи във Финландия
27.06.2025 | Как старите смартфони могат да се превърнат в центрове за данни
26.06.2025 | Технология за дългосрочно съхранение на енергия чрез вода и готварска сол спечели отличието за иновация на EUSEW Awards 2025
24.06.2025 | Европейският суперкомпютър JUPITER е сред петте най-бързи изчислителни машини в света
06.06.2025 | Ново слънцезащитно покритие променя подхода към охлаждането на сградите
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта
© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.