Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricФилкаб
СПМ Инструмент България ЕООД
Последно от новини

15.01.2025   |   Община Габрово изгражда зарядна инфраструктура за новите електробуси на обществения транспорт


15.01.2025   |   MECSPE 2025 показва решения за екологичния преход на производствените компании


15.01.2025   |   Изследователи от MIT предлагат нов начин за намаляване на екологичния отпечатък на добива на алуминий


15.01.2025   |   В сила влезе новият Регламент на ЕС за строителните продукти


15.01.2025   |   Обявиха за обществено обсъждане третата покана по процедурата за модернизиране на уличното осветление по НПВУ

CAD PointСПЕЙСКАД

Докторант от ТУ – София спечели конкурса "Предприемач в науката" с решение за намаляване на емисиите в тежкотоварния транспорт

17.12.2024   |   Начало»Технологии
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Цветомир Гечев, докторант в Технически университет – София, спечели голямата награда в тазгодишното издание на конкурса "Предприемач в науката" на фондация "Карол Знание" с проект за допълнителен мощностен агрегат с метанолова горивна клетка за тежкотоварни автомобили. Гечев спечели и стипендия от фондация "Карол Знание".

С проекта Methakyp Гечев предлага отговор на въпроса как да се намали замърсяването от тежкотоварния транспорт, без да се ограничава транспортният сектор и да се съкращават работни места.

"Отговорът се крие в разбирането на самия начин на работа при този вид транспорт. След като стоката е натоварена, шофьорът управлява камиона от няколко дни до седмици, спазвайки специфично работно време. По време на дневната си почивка той остава в превозното средство. Камионите са пригодени за тази дейност – имат легло, електрически уреди и други удобства. През този период обаче, за да произвежда електричество за консумацията на тези уреди, двигателят на камиона все пак работи често и то неефективно, защото не е в оптимален работен режим. Това явление е т.нар. работа на място – idling, която според различни изследвания варира от 3,5 до 16,5 часа в денонощието и произвежда голяма част от вредните емисии на камионите", обяснява изобретателят.

Неговото решение включва вграждане на допълнителен мощностен агрегат (APU), което е възможно както в новопроизведени, така и в по-стари превозни средства. Този APU работи вместо двигател с вътрешно горене по време на почиваката на водача на автомобила. "Избрана е горивна клетка, защото това е нова технология с високо КПД, ниски емисии на вредни газове, оползотворяваща горивото чрез електрохимична реакция, а не чрез горене като при ДВГ, а също така и с компактен дизайн и без движещи се части."

Драстично намаляване на емисиите

Част от стратегията за бъдеще с нулеви емисии на Европейския съюз е развитието на водорода и синтетични горива. "Водородът е уникален енергиен вектор, който може да се добие чрез възобновяаеми енергийни източници, но поради ниската си плътност при стандартни условия, е изключително труден за съхранение и транспорт – трябва да се втечнява, да се използват съдове под налягане, силно летлив, запалим и взривоопасен. Затова вместо да бъде директно използван, е подходящо да се синтезират чрез него и въглеродния диоксид от въздуха подходящи за употреба синтетични горива, едно от които, е метанолът. Метанолът при стандартна температура е в течно състояние и се съхранява като конвенционалните горива."

По този начин, използвайки система с екологично гориво, пригодна както за нови, така и за стари автомобили, може да бъдат намалени драстично емисиите на вредни газове, обяснява Цветомир Гечев. Според него камионът е само пример за мястото, където проблемът е най-належащ. Система от типа на Methakyp може да се използва във всякакви превозни средства, имащи нужда от енергия извън периода на движение – каравани, моторни лодки, микробуси, влакове и др.

Според Гечев допълнителният мощностен агрегат с метанолова горивна клетка може да постигне:

  • 100% намаление на разходите за дизелово гориво при idling;
  • 90% намаление на емисиите на въглероден диоксид, 100% намаление на емисиите на азотни оксиди и 100% намаление на твърдите частици при idling;
  • Ниски нива на шум и вибрации;
  • Синтетични горива с ВЕИ, използвани за производство му.
     
Източник: Фондация Карол Знание

Ключови думи: Фондация Карол Знание   тежкотоварен транспорт   Предприемач в науката   декарбонизация  

Област: Технологии  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Технологии
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...