Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricЦИЕС
Български технически каталог
СПМ Инструмент България ЕООД
8CELL
Последно от новини

16.07.2025   |   Walter представи нови сменяеми пластини за фрезоване WPP35G Tiger·tec Gold


15.07.2025   |   Profilink има нов собственик


15.07.2025   |   Турски производител на кабели строи нов завод в Скопие


15.07.2025   |   НСИ обяви нови данни за отпадъците от икономическа дейност


15.07.2025   |   Готови ли са електропреносните мрежи в Европа за електрическите камиони

CAD PointСПЕЙСКАДBulLingua

Докторант от ТУ – София спечели конкурса "Предприемач в науката" с решение за намаляване на емисиите в тежкотоварния транспорт

17.12.2024   |   Начало»Технологии
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Цветомир Гечев, докторант в Технически университет – София, спечели голямата награда в тазгодишното издание на конкурса "Предприемач в науката" на фондация "Карол Знание" с проект за допълнителен мощностен агрегат с метанолова горивна клетка за тежкотоварни автомобили. Гечев спечели и стипендия от фондация "Карол Знание".

С проекта Methakyp Гечев предлага отговор на въпроса как да се намали замърсяването от тежкотоварния транспорт, без да се ограничава транспортният сектор и да се съкращават работни места.

"Отговорът се крие в разбирането на самия начин на работа при този вид транспорт. След като стоката е натоварена, шофьорът управлява камиона от няколко дни до седмици, спазвайки специфично работно време. По време на дневната си почивка той остава в превозното средство. Камионите са пригодени за тази дейност – имат легло, електрически уреди и други удобства. През този период обаче, за да произвежда електричество за консумацията на тези уреди, двигателят на камиона все пак работи често и то неефективно, защото не е в оптимален работен режим. Това явление е т.нар. работа на място – idling, която според различни изследвания варира от 3,5 до 16,5 часа в денонощието и произвежда голяма част от вредните емисии на камионите", обяснява изобретателят.

Неговото решение включва вграждане на допълнителен мощностен агрегат (APU), което е възможно както в новопроизведени, така и в по-стари превозни средства. Този APU работи вместо двигател с вътрешно горене по време на почиваката на водача на автомобила. "Избрана е горивна клетка, защото това е нова технология с високо КПД, ниски емисии на вредни газове, оползотворяваща горивото чрез електрохимична реакция, а не чрез горене като при ДВГ, а също така и с компактен дизайн и без движещи се части."

Драстично намаляване на емисиите

Част от стратегията за бъдеще с нулеви емисии на Европейския съюз е развитието на водорода и синтетични горива. "Водородът е уникален енергиен вектор, който може да се добие чрез възобновяаеми енергийни източници, но поради ниската си плътност при стандартни условия, е изключително труден за съхранение и транспорт – трябва да се втечнява, да се използват съдове под налягане, силно летлив, запалим и взривоопасен. Затова вместо да бъде директно използван, е подходящо да се синтезират чрез него и въглеродния диоксид от въздуха подходящи за употреба синтетични горива, едно от които, е метанолът. Метанолът при стандартна температура е в течно състояние и се съхранява като конвенционалните горива."

По този начин, използвайки система с екологично гориво, пригодна както за нови, така и за стари автомобили, може да бъдат намалени драстично емисиите на вредни газове, обяснява Цветомир Гечев. Според него камионът е само пример за мястото, където проблемът е най-належащ. Система от типа на Methakyp може да се използва във всякакви превозни средства, имащи нужда от енергия извън периода на движение – каравани, моторни лодки, микробуси, влакове и др.

Според Гечев допълнителният мощностен агрегат с метанолова горивна клетка може да постигне:

  • 100% намаление на разходите за дизелово гориво при idling;
  • 90% намаление на емисиите на въглероден диоксид, 100% намаление на емисиите на азотни оксиди и 100% намаление на твърдите частици при idling;
  • Ниски нива на шум и вибрации;
  • Синтетични горива с ВЕИ, използвани за производство му.
     
Източник: Фондация Карол Знание

Ключови думи: Фондация Карол Знание   тежкотоварен транспорт   Предприемач в науката   декарбонизация  

Област: Технологии  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии

Готови ли са електропреносните мрежи в Европа за електрическите камиони


Най-голямата в света пясъчна батерия за съхранение на топлинна енергия заработи във Финландия


ЕК пуска водороден механизъм, за да улесни декарбонзиацията на Европа


Нов инструмент ще подкрепя преминаването към чисто отопление и охлаждане в ЕС


ЕИБ ще консултира България при декарбонизацията на Мини Марица-изток

Schneider Electric
ЦИЕС
Български технически каталог
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Технологии

09.07.2025   |   Най-голямата в света пясъчна батерия за съхранение на топлинна енергия заработи във Финландия


27.06.2025   |   Как старите смартфони могат да се превърнат в центрове за данни


26.06.2025   |   Технология за дългосрочно съхранение на енергия чрез вода и готварска сол спечели отличието за иновация на EUSEW Awards 2025


24.06.2025   |   Европейският суперкомпютър JUPITER е сред петте най-бързи изчислителни машини в света


06.06.2025   |   Ново слънцезащитно покритие променя подхода към охлаждането на сградите

ABB Bulgaria
 
реклама
Automotive Cluster
8CELL
Последно от Технологии

09.07.2025   |   Най-голямата в света пясъчна батерия за съхранение на топлинна енергия заработи във Финландия


27.06.2025   |   Как старите смартфони могат да се превърнат в центрове за данни


26.06.2025   |   Технология за дългосрочно съхранение на енергия чрез вода и готварска сол спечели отличието за иновация на EUSEW Awards 2025


24.06.2025   |   Европейският суперкомпютър JUPITER е сред петте най-бързи изчислителни машини в света


06.06.2025   |   Ново слънцезащитно покритие променя подхода към охлаждането на сградите

IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...