ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА
15.01.2025 | Община Габрово изгражда зарядна инфраструктура за новите електробуси на обществения транспорт
15.01.2025 | MECSPE 2025 показва решения за екологичния преход на производствените компании
15.01.2025 | Изследователи от MIT предлагат нов начин за намаляване на екологичния отпечатък на добива на алуминий
15.01.2025 | В сила влезе новият Регламент на ЕС за строителните продукти
15.01.2025 | Обявиха за обществено обсъждане третата покана по процедурата за модернизиране на уличното осветление по НПВУ
Цветомир Гечев, докторант в Технически университет – София, спечели голямата награда в тазгодишното издание на конкурса "Предприемач в науката" на фондация "Карол Знание" с проект за допълнителен мощностен агрегат с метанолова горивна клетка за тежкотоварни автомобили. Гечев спечели и стипендия от фондация "Карол Знание".
С проекта Methakyp Гечев предлага отговор на въпроса как да се намали замърсяването от тежкотоварния транспорт, без да се ограничава транспортният сектор и да се съкращават работни места.
"Отговорът се крие в разбирането на самия начин на работа при този вид транспорт. След като стоката е натоварена, шофьорът управлява камиона от няколко дни до седмици, спазвайки специфично работно време. По време на дневната си почивка той остава в превозното средство. Камионите са пригодени за тази дейност – имат легло, електрически уреди и други удобства. През този период обаче, за да произвежда електричество за консумацията на тези уреди, двигателят на камиона все пак работи често и то неефективно, защото не е в оптимален работен режим. Това явление е т.нар. работа на място – idling, която според различни изследвания варира от 3,5 до 16,5 часа в денонощието и произвежда голяма част от вредните емисии на камионите", обяснява изобретателят.
Неговото решение включва вграждане на допълнителен мощностен агрегат (APU), което е възможно както в новопроизведени, така и в по-стари превозни средства. Този APU работи вместо двигател с вътрешно горене по време на почиваката на водача на автомобила. "Избрана е горивна клетка, защото това е нова технология с високо КПД, ниски емисии на вредни газове, оползотворяваща горивото чрез електрохимична реакция, а не чрез горене като при ДВГ, а също така и с компактен дизайн и без движещи се части."
Част от стратегията за бъдеще с нулеви емисии на Европейския съюз е развитието на водорода и синтетични горива. "Водородът е уникален енергиен вектор, който може да се добие чрез възобновяаеми енергийни източници, но поради ниската си плътност при стандартни условия, е изключително труден за съхранение и транспорт – трябва да се втечнява, да се използват съдове под налягане, силно летлив, запалим и взривоопасен. Затова вместо да бъде директно използван, е подходящо да се синтезират чрез него и въглеродния диоксид от въздуха подходящи за употреба синтетични горива, едно от които, е метанолът. Метанолът при стандартна температура е в течно състояние и се съхранява като конвенционалните горива."
По този начин, използвайки система с екологично гориво, пригодна както за нови, така и за стари автомобили, може да бъдат намалени драстично емисиите на вредни газове, обяснява Цветомир Гечев. Според него камионът е само пример за мястото, където проблемът е най-належащ. Система от типа на Methakyp може да се използва във всякакви превозни средства, имащи нужда от енергия извън периода на движение – каравани, моторни лодки, микробуси, влакове и др.
Според Гечев допълнителният мощностен агрегат с метанолова горивна клетка може да постигне:
Ключови думи: Фондация Карол Знание тежкотоварен транспорт Предприемач в науката декарбонизация
Област: Технологии
Оптимизират националната електропреносна мрежа със средства по линия на Модернизационния фонд
Успешно приключи рехабилитацията на хидроагрегат 2 на ПАВЕЦ Чаира
Възможна ли е декарбонизацията на тежката промишленост с помощта на нов вид топлоакумулатори
Нови европейски правила целят намаляването на екологичния отпечатък на ковачниците и леярните в ЕС
ЕК отвори шест нови покани за проекти за технологии за декарбонизация с общ бюджет 3,4 млрд. евро
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
14.01.2025 | Екип от Constructor University Bremen работи по първия 3D принтер за приложения в Космоса
09.01.2025 | Британски учени обявиха създаването на първата в света диамантена батерия с въглерод-14
08.01.2025 | Екип на ТУ – Гданск проектира иновативен автономен плавателен съд за охрана и проучване на Балтийско море
07.01.2025 | Чикагският Северозападен университет обяви пробив в квантовите комуникации
20.12.2024 | Генеративният изкуствен интелект предизвика истинска сензация, но какво идва след него
14.01.2025 | Екип от Constructor University Bremen работи по първия 3D принтер за приложения в Космоса
09.01.2025 | Британски учени обявиха създаването на първата в света диамантена батерия с въглерод-14
08.01.2025 | Екип на ТУ – Гданск проектира иновативен автономен плавателен съд за охрана и проучване на Балтийско море
07.01.2025 | Чикагският Северозападен университет обяви пробив в квантовите комуникации
20.12.2024 | Генеративният изкуствен интелект предизвика истинска сензация, но какво идва след него
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта
© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.