ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА
15.01.2025 | Община Габрово изгражда зарядна инфраструктура за новите електробуси на обществения транспорт
15.01.2025 | MECSPE 2025 показва решения за екологичния преход на производствените компании
15.01.2025 | Изследователи от MIT предлагат нов начин за намаляване на екологичния отпечатък на добива на алуминий
15.01.2025 | В сила влезе новият Регламент на ЕС за строителните продукти
15.01.2025 | Обявиха за обществено обсъждане третата покана по процедурата за модернизиране на уличното осветление по НПВУ
Българска Е-комерс Асоциация (БЕА) седмото издание на своя "ПАСПОРТ на е-комерс индустрията в България". Докладът за 2024 г. включва данни за онлайн търговията у нас, актуалните тенденции и нагласи на потребителите, наред с класация на онлайн магазините в България, изготвена на базата на проучвания и изследвания, проведени от БЕА и резултати от Европейския доклад за електронна търговия за 2024 г.
"През 2024 г. B2C продажбите по интернет отбелязват 20% ръст и надхвърлят 2,34 млрд. евро в България и съставляват 2,34% от БВП на страната ни. За сравнение през 2020 г. обемът на пазара бе 0,97 млрд. евро. За период от 4 години – 2020 - 2023 г., обемът на пазара е удвоен. Електронната търговия и дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места, нови форми на взаимодействие с потребителите и привличане на инвестиции", коментира Жанет Найденова, председател на БЕА.
Основната причина за увеличаването на покупките онлайн е удобството, което електронната търговия предлага. Потребителите, много от които не са пазарували онлайн преди пандемията от COVID-19, все повече оценяват удобството на онлайн пазаруването. Вече над 59% от онлайн потребителите в България на възраст от 16 до 74 години пазаруват онлайн и този дял ще продължи да расте.
Най-голям дял – 95,5%, от онлайн купувачите през 2023 г. са закупували стоки и/или услуги от български онлайн магазини, 27,4% – от онлайн магазини в страни от Европейския съюз, а 12,9% – от магазини извън Съюза.
Данните от проучване на БЕА, проведено в периода септември – октомври 2024 г., с обхват над 4,9 млн. онлайн поръчки показва тенденция към нарастване на безконтактните доставки до шкафче на куриер, click & collect (поръчка онлайн с взимане от физически магазин) и увеличаване на банковите и мобилни плащания и плащанията с карти за сметка на наложения платеж.
Според "ПАСПОРТ 2024 на е-комерс индустрията в България" много повече хора купуват онлайн и все повече търговци на дребно продават онлайн. Лесното комбиниране на онлайн и офлайн пазаруване прави целият процес още по-прозрачен и сигурен за потребителите. Онлайн пазаруването е с високо ниво на сигурност и предоставя повече права на потребителите, като например да върнат поръчката в срок до 14 дни от нейното получаване, без да посочват причина, и да им бъдат възстановени парите по начина, по който са платени, в 14 дневен срок, без въпроси от страна на търговеца в случай на упражняване правото на отказ, посочват от БЕА и допълват, че в 7,99% от случаите купувачите са се възползвали от правото си на отказ в 14 дневен срок.
През 2024 г. БЕА подготви въвеждането на марка на доверие TRUSTMARK на българския пазар, чиято цел е да предостави допълнителна защита за потребителите и търговците чрез установяване на единен европейски набор от правила и критерии за независим одит от трета страна и осигуряване на яснa комуникация на тези правила. Знакът за доверие, поставен на уебсайта на онлайн магазин, означава, че компанията е поела ангажимент да работи в съответствие с Етичния кодекс на поведение за електронна търговия при спазване на всички регулации и закони.
В онлайн бизнеса устойчивостта се оценява високо от потенциалните клиенти. Тъй като хората осъзнават своето въздействие върху околната среда и обществото, те търсят начини да го сведат до минимум. Растежът на електронната търговия предлага възможност за преосмисляне на използването на вторични материали и стоки, разширяване и насърчаване на повторна употреба, ремонт, повторно използване и "направи си сам". Секторът на електронната търговия играе ключова роля в свързването бизнеса и потребителите към пазара на употребявани стоки, който е процъфтяващ, посочват от БЕА.
Зеленото потребление се стимулира в голяма степен от представителите на поколението Y (т. нар "Милениали"), които държат да купуват екологично чисти продукти, сочи докладът на ДЕА. Това търсене на зелени продукти кара компаниите за електронна търговия да възприемат екологични практики и да осигурят увеличаване на покупките сред тази група потребители. Според данни, цитирани от БЕА, 51% от потребителите са готови да платят по-висока цена за продукт от социално ориентиран бизнес.
С политики, насърчаващи развитието на сектора, българските търговци могат да се възползват максимално от потенциала на Европейския пазар с над 500 млн. онлайн купувачи с утвърдена култура на пазаруване. България е напълно конкурентноспособна за трансгранична електронна търговия към европейските потребители, като браншът трябва да постигне подкрепяща среда за развитие и ползотворен диалог с институциите. Европейският потребител отдавна е възприел онлайн потреблението в бита си и информирано го използва, получавайки регулярно всички предимства на дистанционното пазаруване. Сред първите предпочитани пазари от българските онлайн търговци за трансгранична търговия са Румъния и Гърция, следвани от Полша, Чехия, Словакия и Унгария.
Предизвикателство за бизнеса е динамичната промяна в бизнес средата по отношение на законодателството и регулациите в индустрията. Значителното количество ново законодателство на ЕС представлява предизвикателство за местния бизнес, тъй като то трябва да се приложи на национално ниво. Необходим е по-добър баланс между прилагането на нови разпоредби и поддържането на конкурентоспособност и устойчив растеж, коментират от БЕА.
Очакванията на БЕА за 2025 г. са за плавен двуцифрен ръст спрямо 2024 г. , като онлайн продажбите B2C ще продължат да растат, като пазарът ще продължи да въвежда иновации и да се развива. Към настоящия момент съотношението на обема на B2C електронната търговия в България към е-БВП на страната е 2,34%. В Европа то е средно между 4% и 5%, в Гърция е 7,87%, а в Румъния 3,32%.
Източник: БЕА; Снимка: DreamstimeКлючови думи: БЕА електронна търговия
Област: Бизнес
Жителите в кои региони на ЕС най-много пазаруват в интернет
ЛогиСофт представи иновативно конвейерно решение за сортиране на пратки на Balkan eCommerce Summit 2024
ЛогиСофт с обновен уебсайт в синхрон с актуалния фокус на компанията върху решенията за е-търговията и куриерския бизнес
Schneider Electric обяви нова партньорска програма за електронна търговия
Акцент в конференцията на АБЕА ще бъде финансирането за енергийна ефективност и ВЕИ
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
14.01.2025 | Може ли AI да се превърне в трамплин за производството в развиващите се европейски икономики
14.01.2025 | Търсенето на SCADA системи продължава да расте, но киберсигурността остава предизвикателство
14.01.2025 | Френска фирма търси подизпълнители за производство на месингови детайли чрез горещо формоване
14.01.2025 | Тайванският търговски център с подкрепа за участие на български фирми на TIMTOS 2025
14.01.2025 | u-blox представи нов миниатюрен GNSS чип със свръхниско енергопотребление
14.01.2025 | Може ли AI да се превърне в трамплин за производството в развиващите се европейски икономики
14.01.2025 | Търсенето на SCADA системи продължава да расте, но киберсигурността остава предизвикателство
14.01.2025 | Френска фирма търси подизпълнители за производство на месингови детайли чрез горещо формоване
14.01.2025 | Тайванският търговски център с подкрепа за участие на български фирми на TIMTOS 2025
14.01.2025 | u-blox представи нов миниатюрен GNSS чип със свръхниско енергопотребление
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта
© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.