Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricФилкаб
СПМ Инструмент България ЕООД
Последно от новини

14.01.2025   |   Изцяло подменят осветлението на Аспаруховия мост във Варна


14.01.2025   |   Може ли AI да се превърне в трамплин за производството в развиващите се европейски икономики


14.01.2025   |   Търсенето на SCADA системи продължава да расте, но киберсигурността остава предизвикателство


14.01.2025   |   Френска фирма търси подизпълнители за производство на месингови детайли чрез горещо формоване


14.01.2025   |   МТС набира проекти за изграждане на цифрови мрежи за отдалечени и слабо населени райони

CAD PointСПЕЙСКАД

Устойчивостта остава основен приоритет на производителите на безалкохолни напитки в България

25.06.2024   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Българската Асоциация на производителите на безалкохолни напитки (АПБНП) публикува резултатите от проучване на Института за пазарна икономика (ИПИ) за актуалното състояние и развитие на сектора у нас и въздействието му върху свързаните отрасли и икономиката на страната.

Според него предприятията, произвеждащи безалкохолни напитки и бутилирани води, са създали добавена стойност от над 234 млн. лв. в икономиката на България през 2022 г., което представлява близо 43% от добавената стойност в производството на всички видове напитки и над 1,2% от добавената стойност в цялата преработващата промишленост. За изминалата година предприятията в сектора са допринесли пряко и за публични приходи в размер на около 11 млн. лв. от корпоративен данък, над 42 млн. лв. осигурителни вноски и 8,8 млн. лв. данък върху доходите на наетите лица. В допълнение, продажбите на безалкохолни напитки в страната генерират допълнително близо 260 млн. лв. данък върху добавената стойност, платен от крайните потребители.

"Предприятията в нашата индустрия осигуряват пряко 4273 работни места, което представлява 41% от заетостта в производството на всички видове напитки и близо 1% от заетостта в преработващата промишленост", посочи Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Тя допълни, че компаниите от сектора инвестират в развитието на служителите си, като същевременно се стараят да осигурят и възможно най-високо трудово възнаграждение. През 2022 г. средният годишен размер на заплатите е с 33% по-висок от нивата в преработващата промишленост.

Въвеждане на ефективна депозитна система

По думите на Величкова ключов приоритет на бранша продължава да бъде устойчивостта, като основен фокус през изминалите 2 години е въвеждането на ефективна депозитна система в страната. "Проект с национална значимост и мащаб, в който като основен представител на задължената индустрия с ангажирана отговорност си партнираме с държавата и другите заинтересовани страни, като отстояваме да бъде реализиран така, че освен ползите за опазването на околната среда, да увеличат и генерираната от сектора добавена стойност и принос за българската икономика и общество. Важните стъпки на напредък за обединяване около отстояваните от нас ключови принципи на системата, очакваме да бъдат надградени с приемането на необходимата подкрепяща законодателна рамка до края на 2024 г."

Въздействието от дейността на предприятията в сектора за производство на безалкохолни напитки и бутилирани води може да се оцени като създадено съвкупно вътрешно търсене в националната икономика през 2022 г. в размер на 860 млн. лв. Изследването на ИПИ показва още, че индустрията на безалкохолните напитки и бутилираните води използва в дейността си местни ресурси на обща стойност близо 528 млн. лв., от които 226 млн. лв. за суровини и материали от български производители, разнообразни външни услуги за 142 млн. лв., както и 46 млн. лв. за придобиване на дълготрайни материални активи. Към тях приспадат и 34 млн. лв. за стоки, както и 79 млн. лв. за заплати и други дейности. Непреките ефекти на генерирано допълнително търсене в икономиката на стопанската активност и вложените ресурси на доставчиците на суровини, материали и услуги, са оценени на 286 млн. лв.

Предприятията в сектора създават продукция за 760 млн. лв., което се равнява на 38% от продукцията в компаниите, занимаващи се с производство на напитки и 1% от продукцията в преработващата промишленост.

"Оживлението в новите инвестиции и възстановяването на производството на безалкохолни напитки, последвало кризата, свързана с глобалната пандемия, са най-важните тенденции за последните години. Инвестициите са ключови за увеличаването на производителността, което позволява на сектора да създава по-висока добавена стойност на един нает и да осигурява по-високи възнаграждения. Успешните производители от отрасъла също така са и сред основните двигатели на регионалната икономика и пазара на труда в общините, където оперират", отбеляза Лъчезар Богданов от ИПИ.

     
Източник: АПБНП; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: АПБНП   преработваща промишленост  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Бизнес

14.01.2025   |   u-blox представи нов миниатюрен GNSS чип със свръхниско енергопотребление


14.01.2025   |   Quectel обяви нови ултрашироколентови 5G антени с улеснена интеграция


14.01.2025   |   Защо европейски гиганти в микроелектрониката залагат на стратегията "Произведено в Китай"


13.01.2025   |   ИАНМСП кани български МСП да се включат в национален щанд на Хановерски панаир 2025


13.01.2025   |   Полезният живот на батериите за електромобили реално е доста по-дълъг от обявения от производителите

ABB Bulgaria
 
реклама
Automotive Cluster
Последно от Бизнес

14.01.2025   |   u-blox представи нов миниатюрен GNSS чип със свръхниско енергопотребление


14.01.2025   |   Quectel обяви нови ултрашироколентови 5G антени с улеснена интеграция


14.01.2025   |   Защо европейски гиганти в микроелектрониката залагат на стратегията "Произведено в Китай"


13.01.2025   |   ИАНМСП кани български МСП да се включат в национален щанд на Хановерски панаир 2025


13.01.2025   |   Полезният живот на батериите за електромобили реално е доста по-дълъг от обявения от производителите

IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...