Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricЦИЕС
Български технически каталог
СПМ Инструмент България ЕООД
8CELL
Последно от новини

16.05.2025   |   Европейско събитие на Mazak демонстрира най-новото в лазерната обработка


16.05.2025   |   Infineon Technologies придобива автомобилния Ethernet бизнес на Marvell Technology


16.05.2025   |   Конгресът EHP 2025 се фокусира върху трансформацията на отоплението в Европа


16.05.2025   |   Промени в ЗНИ облекчават процедурите и условията за сертифициране и подкрепа на инвеститорите у нас


16.05.2025   |   ТУ – Варна ще бъде домакин на международна конференция за осигуряване на качество в промишлеността

CAD PointСПЕЙСКАДBulLingua

Представиха първия в България водороден електромобил, предстои решаването на проблема със зарядните станции

06.04.2023   |   Начало»Проекти
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Институтът по електрохимия и електроенергийни системи при Българската академия на науките (ИЕЕС-БАН) представи първия в България водороден електромобил. Той е разработен в рамките на проекта "Център за компетентност ХИТМОБИЛ".

Електромобилът с марка Hyundai Nexo е доставен чрез обществена поръчка. Той е с двигател с мощност 120 kW и максимален въртящ момент от 395 Nm. Енергията за движение, както и за всички консуматори в автомобила, се произвежда от горивна клетка с мощност 95 kW. Продукт на електрохимичната реакция в нея между водорода, доставен от резервоари на борда на автомобила, и кислорода от околния въздух е само вода.

За осигуряване на необходимата максимална мощност в динамичен режим, автомобилът разчита на литиево-йонна батерия с малък капацитет 1,56 kWh и мощност 40 kW. Зареждането на батерията се осъществява от горивната клетка или в режим на рекуперация при спиране на автомобила. Водородният електромобил с горивни клетки е с нулеви емисии.

Необходимият за Hyundai Nexo водород се съхранява в три резервоара (по 52,2 л всеки), разпределени под втория ред седалки и пода на багажника, като времето на зареждане с водород е съизмеримо с това на автомобилите с конвенционални горива. Каталожният пробег с едно зареждане е до 660 км.

Какво предстои в решаването на проблема с липсата на зарядна инфраструктура

Основен проблем пред широкото разпространение на водородните електромобили е липсата на зарядна инфраструктура. По света развитието на мрежите от водородни зарядни станции е в начален етап, а в България такива все още изобщо няма. Началото на изграждането на такъв тип зарядна инфраструктура ще бъде поставено с изграждането на Лаборатория 6 – Интегрирани енергийни системи като част от проекта "ЦК Хитмобил". Това е най-мащабната и най-сложна лаборатория в рамките на проекта, която ще позволи изследвания в прединдустриални мащаби и осъществяване на силна връзка между науката и бизнеса, посочват от БАН.

Лабораторията ще включва фотоволтаичен парк и емулатор на вятърен генератор, като добитата енергия от възобновяеми източници ще се съхранява, освен в батерии от различен тип, и като водород за захранване на първата в България водородна зарядна станция. Изграждането на площадка за разполагане на първата в страната мобилна водородна зарядна станция вече е в ход.

При представянето на напредъка по проекта неговият ръководител чл.-кор. Евелина Славчева се спря на постигнатото дотук и по изпълнението на трите модула от структурата на проекта:

  • Индустриални изследвания;
  • Експериментално развитие;
  • Разпространение и технологичен трансфер.
     
Източник: БАН

Ключови думи: БАН   ИЕЕС-БАН   електромобилност   зарядни станции   батерии   ВЕИ   водород  

Област: Проекти  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
Български технически каталог
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Тайвански Търговски Център ТП
Automotive Cluster
Последно от Проекти

14.05.2025   |   Нов европейски проект създава процес за производство на суровини за батерии от пластмасови отпадъци


13.05.2025   |   Национален център за дигитални двойници отвори врати във Великобритания


13.05.2025   |   Удължават крайния срок на текущите покани в рамките на проекта за изкуствен интелект в производството AIRISE


12.05.2025   |   Започва изграждането на български национален център за компетентност в сферата на микроелектрониката


12.05.2025   |   Schneider Electric и Start Campus създават устойчиви екосистеми за центрове за данни с ИИ в Португалия

ABB Bulgaria
 
реклама
Тайвански Търговски Център ТПAutomotive Cluster
8CELL
Последно от Проекти

14.05.2025   |   Нов европейски проект създава процес за производство на суровини за батерии от пластмасови отпадъци


13.05.2025   |   Национален център за дигитални двойници отвори врати във Великобритания


13.05.2025   |   Удължават крайния срок на текущите покани в рамките на проекта за изкуствен интелект в производството AIRISE


12.05.2025   |   Започва изграждането на български национален център за компетентност в сферата на микроелектрониката


12.05.2025   |   Schneider Electric и Start Campus създават устойчиви екосистеми за центрове за данни с ИИ в Португалия

IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...