ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА
30.01.2023 | Гръцка компания инвестира 80 млн. евро в производството на подводни кабели
30.01.2023 | Мярка по НПВУ ще осигури 212 млн. лв. за развитие на индустриалните зони
30.01.2023 | Обявиха носителите на Наградата на германската икономика в България за 2022 г.
27.01.2023 | Green Energy 2023 с акцент върху енергийната ефективност, рециклирането и възобновяемата енергия
27.01.2023 | Община Велико Търново подмени уличното осветление в четири квартала
Калоян Кирилов, инвестиционен банкер, основател на Синерджи Груп и автор на "Как да продам фирмата си?" и "Историята на Екстрапак", пред IndustryInfo.bg.
Има ли дефицит на млади мениджъри, които да заместят поколението, създало новата българска индустрия през 90-те години?
Със сигурност има и това е основен проблем за фирмите. Собствениците искат да поверят своите компании, но няма на кого. Става въпрос главно за семейни бизнеси, които са гръбнакът на българската икономика. Има два варианта за наследяването на бизнес. Първият е да се предаде на членове от семейството, но е възможно да няма подходящ такъв или да няма интерес от страна на наследниците. Вторият е да се предаде на мениджър, който да управлява вместо тях. Повечето собственици не намират подходящ човек и се стига до продажба.
Какво е най-характерно за положението в момента при масово променяне на поколенията във фирмите?
Първите бизнеси започнаха след промените през 90-те години. Това означава, че собствениците са в предпенсионна възраст и вероятно са изморени. Време е следващото поколение да вземе всичко в свои ръце. Има компании, в които наследниците вече успешно са поели управлението. При други това не се случва. За България няма обявена статистика, но в САЩ само при 30% семейният бизнес преминава във втората генерация, а при 15% – в трета. Очертава се тази тенденция да се засилва с годините.
Какво е значението на това, че приемствеността в бизнесите се случва паралелно с процесите на дигитализация на индустрията?
С новите технологии процесите се случват по-бързо. Да създадеш бизнес от нулата преди отнемаше 20 – 25 години, сега може да се случи за 4. Това допълнително натоварва хората и собствениците, защото борбата не е само с други семейни компании, а и с мултинационални. Прехвърлянето на бизнес не е оперативна задача, а стратегическа. Собствениците го знаят, но се занимават с други проблеми, които изглеждат належащи в даден момент. Това е причината и компаниите да не са готови за прехвърляне на следващото поколение и в крайна сметка да се стигне до продажба.
Възможно ли е да се предотврати продажбата на компания?
Да, ако човек осъзнава кое е важното. След това трябва да предприеме стъпки и действия в желаната посока. Важно е да се отдели мениджмънтът от собствеността. Това ще помогне собственикът да не е толкова свързан с компанията. Той няма да чувства напрежението да се отърве от бизнеса поради липса на физически и психически сили. Компанията може да остане в семейството, но да не се управлява от него. Или управлението ще се прехвърли върху новия мениджмънт.
Има ли изградено поколение млади мениджъри, които могат да заместят предходното?
Всяко поколение мисли за следващото, че е калпаво. Има кадърни хора, но важен фактор са изградените процеси на компанията. От това зависи колко бързо ще навлязат младите в работата, не само от личностните им качества.
Кои са големите проблеми на приемствеността при по-малките компании, които съставляват огромна част от българската индустрия? Какво е характерно за големите?
По различен начин протичат процесите. При малките фирми е по-лесно по отношение на сложността на процесите, но по-трудно, защото много често всичко зависи или се прави по волята на един човек. При големите фирми има по-установени процеси и те имат финансовата възможност да привлекат по-добри мениджъри. При тях част от проблемите са свързани с по-многобройното управление или с други усложнения.
Ключови думи: МСП дигитализация
Област: Бизнес
Българо-турски бизнес форум предстои в Бургас
БТПП се включва в европейски проект за повишаване на енергийната ефективност на МСП
Над 250 компании вече са заявили участие в международното изложение Amper 2023 в Бърно
ИАНМСП организира двустранни бизнес срещи с пакистански компании
Представят възможностите за финансиране по европейски програми на събитие в София
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
20.05.2022 | 3D печатът е достъпно и гъвкаво решение за производство с малък обем
28.04.2022 | Ключът към успеха в адитивното производство е правилното приложение
12.11.2019 | Инж. Ваньо Палазов, ИНХОМ-98 ООД: ФАНУК България е наш дългогодишен доверен партньор
21.10.2019 | Hoval: Ефективната енергийна инсталация с газов кондензен котел е резултат от отлично планиране
18.09.2019 | Стил Лазер България, Деница Менгова: Аз съм първата и единствена жена, на която е поверено официално търговско представителство на лазерни системи Mazak
20.05.2022 | 3D печатът е достъпно и гъвкаво решение за производство с малък обем
28.04.2022 | Ключът към успеха в адитивното производство е правилното приложение
12.11.2019 | Инж. Ваньо Палазов, ИНХОМ-98 ООД: ФАНУК България е наш дългогодишен доверен партньор
21.10.2019 | Hoval: Ефективната енергийна инсталация с газов кондензен котел е резултат от отлично планиране
18.09.2019 | Стил Лазер България, Деница Менгова: Аз съм първата и единствена жена, на която е поверено официално търговско представителство на лазерни системи Mazak
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта
© Copyright 2010 - 2023 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.