ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА
23.05.2022 | КАД Пойнт организира Electronics & PCB Design Conference 2022 през юни в София
23.05.2022 | "Наука за бизнес" представи нови разработки на БАН с потенциал да се превърнат в успешен бизнес
23.05.2022 | Power Summit 2022 г. ще се проведе на 15 и 16 юни в Брюксел
23.05.2022 | Американска компания планира инвестиция от 80 млн. лв. във високотехнологично производство в България
23.05.2022 | Пазарът на системи за централно отопление и охлаждане нараства с над 5% CAGR до 2028 г.
Калоян Кирилов, инвестиционен банкер, основател на Синерджи Груп и автор на "Как да продам фирмата си?" и "Историята на Екстрапак", пред IndustryInfo.bg.
Има ли дефицит на млади мениджъри, които да заместят поколението, създало новата българска индустрия през 90-те години?
Със сигурност има и това е основен проблем за фирмите. Собствениците искат да поверят своите компании, но няма на кого. Става въпрос главно за семейни бизнеси, които са гръбнакът на българската икономика. Има два варианта за наследяването на бизнес. Първият е да се предаде на членове от семейството, но е възможно да няма подходящ такъв или да няма интерес от страна на наследниците. Вторият е да се предаде на мениджър, който да управлява вместо тях. Повечето собственици не намират подходящ човек и се стига до продажба.
Какво е най-характерно за положението в момента при масово променяне на поколенията във фирмите?
Първите бизнеси започнаха след промените през 90-те години. Това означава, че собствениците са в предпенсионна възраст и вероятно са изморени. Време е следващото поколение да вземе всичко в свои ръце. Има компании, в които наследниците вече успешно са поели управлението. При други това не се случва. За България няма обявена статистика, но в САЩ само при 30% семейният бизнес преминава във втората генерация, а при 15% – в трета. Очертава се тази тенденция да се засилва с годините.
Какво е значението на това, че приемствеността в бизнесите се случва паралелно с процесите на дигитализация на индустрията?
С новите технологии процесите се случват по-бързо. Да създадеш бизнес от нулата преди отнемаше 20 – 25 години, сега може да се случи за 4. Това допълнително натоварва хората и собствениците, защото борбата не е само с други семейни компании, а и с мултинационални. Прехвърлянето на бизнес не е оперативна задача, а стратегическа. Собствениците го знаят, но се занимават с други проблеми, които изглеждат належащи в даден момент. Това е причината и компаниите да не са готови за прехвърляне на следващото поколение и в крайна сметка да се стигне до продажба.
Възможно ли е да се предотврати продажбата на компания?
Да, ако човек осъзнава кое е важното. След това трябва да предприеме стъпки и действия в желаната посока. Важно е да се отдели мениджмънтът от собствеността. Това ще помогне собственикът да не е толкова свързан с компанията. Той няма да чувства напрежението да се отърве от бизнеса поради липса на физически и психически сили. Компанията може да остане в семейството, но да не се управлява от него. Или управлението ще се прехвърли върху новия мениджмънт.
Има ли изградено поколение млади мениджъри, които могат да заместят предходното?
Всяко поколение мисли за следващото, че е калпаво. Има кадърни хора, но важен фактор са изградените процеси на компанията. От това зависи колко бързо ще навлязат младите в работата, не само от личностните им качества.
Кои са големите проблеми на приемствеността при по-малките компании, които съставляват огромна част от българската индустрия? Какво е характерно за големите?
По различен начин протичат процесите. При малките фирми е по-лесно по отношение на сложността на процесите, но по-трудно, защото много често всичко зависи или се прави по волята на един човек. При големите фирми има по-установени процеси и те имат финансовата възможност да привлекат по-добри мениджъри. При тях част от проблемите са свързани с по-многобройното управление или с други усложнения.
Ключови думи: МСП дигитализация
Област: Бизнес
"Наука за бизнес" представи нови разработки на БАН с потенциал да се превърнат в успешен бизнес
Конкурсът Стартирай 4.0 спечели първа награда за Зелена инициатива 2022
Schneider Electric организира уебинар за индустриална дигитализация на 19 май
Бизнесът получи достъп до нов ресурс от 92,6 млн. лв. по програма "Възстановяване" на ФНФ
Уебинар представя отворената покана по проект М4М за внедряване на ИКТ решения в производствения сектор
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
28.04.2022 | Ключът към успеха в адитивното производство е правилното приложение
12.11.2019 | Инж. Ваньо Палазов, ИНХОМ-98 ООД: ФАНУК България е наш дългогодишен доверен партньор
21.10.2019 | Hoval: Ефективната енергийна инсталация с газов кондензен котел е резултат от отлично планиране
18.09.2019 | Стил Лазер България, Деница Менгова: Аз съм първата и единствена жена, на която е поверено официално търговско представителство на лазерни системи Mazak
18.07.2019 | СисТех България: IP камерите Dahua намират приложение в мърчандайзинга и анализа на поведението на клиентите
28.04.2022 | Ключът към успеха в адитивното производство е правилното приложение
12.11.2019 | Инж. Ваньо Палазов, ИНХОМ-98 ООД: ФАНУК България е наш дългогодишен доверен партньор
21.10.2019 | Hoval: Ефективната енергийна инсталация с газов кондензен котел е резултат от отлично планиране
18.09.2019 | Стил Лазер България, Деница Менгова: Аз съм първата и единствена жена, на която е поверено официално търговско представителство на лазерни системи Mazak
18.07.2019 | СисТех България: IP камерите Dahua намират приложение в мърчандайзинга и анализа на поведението на клиентите
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
© Copyright 2010 - 2022 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.