Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricФилкаб
Л-Клас
СПМ Инструмент България ЕООД
8 CELL
Последно от новини

09.09.2024   |   Спейскад представя високотехнологични решения за проектиране и производство на MachTech&InnoTech 2024


05.09.2024   |   Представят възможностите за участие в десетата тръжна процедура на ЕКА за България на събитие в София


05.09.2024   |   Уебинар представя възможности за финансиране на проекти за централизирано отопление


05.09.2024   |   Университетът в Маями ще използва геотермална енергия за постигане на целите за въглеродна неутралност


05.09.2024   |   Производството среща иновациите на Advanced Engineering 2024

CAD PointСПЕЙСКАДМеждународен панаир Пловдив 2024

Проблемът с успешната смяна на поколенията в бизнеса у нас е масов

06.12.2021   |   Начало»Експертно
Редактор
Пепа Петрунова
Пепа Петрунова
Пепа Петрунова Редактор
Пепа Петрунова

Калоян Кирилов, инвестиционен банкер, основател на Синерджи Груп и автор на "Как да продам фирмата си?" и "Историята на Екстрапак", пред IndustryInfo.bg. 

Има ли дефицит на млади мениджъри, които да заместят поколението, създало новата българска индустрия през 90-те години?

Със сигурност има и това е основен проблем за фирмите. Собствениците искат да поверят своите компании, но няма на кого. Става въпрос главно за семейни бизнеси, които са гръбнакът на българската икономика. Има два варианта за наследяването на бизнес. Първият е да се предаде на членове от семейството, но е възможно да няма подходящ такъв или да няма интерес от страна на наследниците. Вторият е да се предаде на мениджър, който да управлява вместо тях. Повечето собственици не намират подходящ човек и се стига до продажба.

Какво е най-характерно за положението в момента при масово променяне на поколенията във фирмите?

Първите бизнеси започнаха след промените през 90-те години. Това означава, че собствениците са в предпенсионна възраст и вероятно са изморени. Време е следващото поколение да вземе всичко в свои ръце. Има компании, в които наследниците вече успешно са поели управлението. При други това не се случва. За България няма обявена статистика, но в САЩ само при 30% семейният бизнес преминава във втората генерация, а при 15% – в трета. Очертава се тази тенденция да се засилва с годините.

Какво е значението на това, че приемствеността в бизнесите се случва паралелно с процесите на дигитализация на индустрията?

С новите технологии процесите се случват по-бързо. Да създадеш бизнес от нулата преди отнемаше 20 – 25 години, сега може да се случи за 4. Това допълнително натоварва хората и собствениците, защото борбата не е само с други семейни компании, а и с мултинационални. Прехвърлянето на бизнес не е оперативна задача, а стратегическа. Собствениците го знаят, но се занимават с други проблеми, които изглеждат належащи в даден момент. Това е причината и компаниите да не са готови за прехвърляне на следващото поколение и в крайна сметка да се стигне до продажба.

Възможно ли е да се предотврати продажбата на компания?

Да, ако човек осъзнава кое е важното. След това трябва да предприеме стъпки и действия в желаната посока. Важно е да се отдели мениджмънтът от собствеността. Това ще помогне собственикът да не е толкова свързан с компанията. Той няма да чувства напрежението да се отърве от бизнеса поради липса на физически и психически сили. Компанията може да остане в семейството, но да не се управлява от него. Или управлението ще се прехвърли върху новия мениджмънт.

Има ли изградено поколение млади мениджъри, които могат да заместят предходното?

Всяко поколение мисли за следващото, че е калпаво. Има кадърни хора, но важен фактор са изградените процеси на компанията. От това зависи колко бързо ще навлязат младите в работата, не само от личностните им качества.

Кои са големите проблеми на приемствеността при по-малките компании, които съставляват огромна част от българската индустрия? Какво е характерно за големите?

По различен начин протичат процесите. При малките фирми е по-лесно по отношение на сложността на процесите, но по-трудно, защото много често всичко зависи или се прави по волята на един човек. При големите фирми има по-установени процеси и те имат финансовата възможност да привлекат по-добри мениджъри. При тях част от проблемите са свързани с по-многобройното управление или с други усложнения. 
 

     
Източник: TLL Media; Снимка: Калоян Кирилов

Ключови думи: МСП   дигитализация  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии

Уебинар представя възможностите за подкрепа от Фонда за МСП за защита на интелектуалната собственост на фирмите


ИАНМСП организира национално участие в WEB Summit 2024


Възможност за партньорство в сферата на дигитализацията и сензоризацията на производството


МСП от осветителния сектор могат да кандидатстват с проекти за усвояване на модерни технологии по проект SILEO


БКДМП организира конференция за предизвикателствата и възможностите на кръговата икономика и екодизайна

Schneider Electric
ЦИЕС
Л-Клас
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Форум 2024
Automotive Cluster
Последно от Експертно
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2024 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...