

ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

14.11.2025 | В Габрово се проведе първата работна среща по проект Net Zero SMEs
13.11.2025 | Проучване на DIHK определя германската икономика като стабилна и отворена за международни партньорства
13.11.2025 | Стартира важен воден проект за Габрово и Севлиево
13.11.2025 | АЕЦ Козлодуй ще партнира на четири български университета при подготовката на кадри за ядрения сектор
13.11.2025 | Стартира подготовката за годишния алманах Енерджи Инфо БГ 2026




На 9 септември 2025 г. Европейският парламент прие нови правила за намаляване на отпадъците от текстил и храни в Европейския съюз, както и нови правила за кръгова икономика, които обхващат целия жизнен цикъл на превозните средства, от проектирането до депонирането им.
Новото законодателство въвежда задължителни цели за намаляване на хранителните отпадъци, които следва да бъдат постигнати на национално равнище до 31 декември 2030 г. Те включват 10% намаление на отпадъците в преработката и производството на храни и 30% намаление на глава от населението в търговията на дребно, ресторантите, услугите за доставка на храна и домакинствата.
Също така страните членки ще трябва да предприемат мерки, за да гарантират, че икономическите оператори с ключова роля в предотвратяването и генерирането на хранителни отпадъци улесняват даряването на непродадена храна, която е безопасна за консумация от човека. Тези икономически оператори предстои да бъдат определени във всяка държава.
Според новоприетия закон производителите, които предлагат текстилни изделия в ЕС, трябва да покриват разходите за тяхното събиране, сортиране и рециклиране чрез нови схеми за отговорност на производителите. Тези схеми следва да бъдат създадени от всяка държава членка в рамките на 30 месеца от влизането в сила на директивата.
Новите разпоредби ще се прилагат за всички производители, включително тези, които използват инструменти за електронна търговия, независимо дали са установени в държава – членка на ЕС, или извън Съюза. Микропредприятията ще имат една допълнителна година, за да се съобразят с изискванията на новите схеми за отговорност на производителите.
Тези правила ще обхващат продукти като облекло и аксесоари, шапки, обувки, одеяла, спално бельо, покривки и завеси. По инициатива на ЕП държавите от ЕС могат да създадат схеми за отговорност и за производителите на матраци.
Държавите членки следва също така да обърнат внимание на практиките на ултрабързата и бързата мода, когато вземат решения относно финансовите вноски към схемите за отговорност на производителите.
Ново европейско законодателство цели да ускори и прехода на автомобилния сектор към кръгова икономика чрез намаляване на въздействието върху околната среда, свързано с производството и третирането на излезлите от употреба превозни средства, и чрез укрепване на устойчивостта на европейската индустрия за автомобилно рециклиране.
Конкретни правила ще се прилагат за всички превозни средства, с изключение на тези със специално предназначение и с историческа и специална културна стойност.
В бъдеще превозните средства следва да бъдат проектирани така, че да позволяват лесно демонтиране на възможно най-много части и компоненти от оторизирани съоръжения за третиране с оглед на тяхната замяна, повторна употреба, рециклиране или обновяване, когато това е технически възможно.
ЕП реши още пластмасата, влагана във всеки нов тип превозно средство, да съдържа минимум 20% рециклирана пластмаса в рамките на шест години от влизането в сила на правилата. Също така производителите трябва да постигнат цел от най-малко 25% в рамките на 10 години от влизането в сила на закона, ако има достатъчно рециклирана пластмаса на разумни цени. ЕП призова Европейската комисия да въведе цели за рециклирана стомана, алуминий и неговите сплави, след проучване за осъществимостта.
Три години след влизането в сила на новите правила производителите ще имат разширена отговорност, т.е. ще трябва да покриват разходите за събиране и третиране на превозни средства, които са достигнали края на жизнения си цикъл. В този контекст ЕП настоява за по-ясно разграничение между употребявани превозни средства и такива в края на жизнения си цикъл, като предлага забрана за износ на превозни средства, които се считат за превозни средства в края на жизнения си цикъл.
Източник: ЕП; Снимка: DreamstimeКлючови думи: рециклиране текстилна индустрия ХВП търговия автомобилна индустрия ЕС
Област: Бизнес
Коника Минолта кани на уебинар, посветен на цвета като определящ фактор за качество в производството
АЕЦ Козлодуй ще партнира на четири български университета при подготовката на кадри за ядрения сектор
Хенлих предлага иновативните лагери за хранително-вкусовата промишленост на igus
INSAIT и Сметната палата представиха платформа за одит на обществени поръчки с изкуствен интелект
Световният пазар на ел. прекъсвачи ще надхвърли 28 млрд. щатски долара до 2030 г.
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
12.11.2025 | Норвежка минна компания разширява сътрудничеството със SPM Instrument за мониторинг на състоянието на критично важно оборудване
12.11.2025 | Започна набирането на кандидатури за наградата за иновативни продукти на Light + Building 2026
11.11.2025 | HANZA придобива BMK, създавайки най-големия котиран на борсата производител на системи в Европа
10.11.2025 | Световният пазар на ел. прекъсвачи ще надхвърли 28 млрд. щатски долара до 2030 г.
10.11.2025 | Lapp разширява портфолиото си от продукти за индустрията на бъдещето
12.11.2025 | Норвежка минна компания разширява сътрудничеството със SPM Instrument за мониторинг на състоянието на критично важно оборудване
12.11.2025 | Започна набирането на кандидатури за наградата за иновативни продукти на Light + Building 2026
11.11.2025 | HANZA придобива BMK, създавайки най-големия котиран на борсата производител на системи в Европа
10.11.2025 | Световният пазар на ел. прекъсвачи ще надхвърли 28 млрд. щатски долара до 2030 г.
10.11.2025 | Lapp разширява портфолиото си от продукти за индустрията на бъдещето
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта
© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.