Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricЦИЕС
Интер Експо Център ЕООД
СПМ Инструмент България ЕООД
Последно от новини

10.11.2025   |   Най-големият електрически ферибот в света ще се задвижва от над 5000 батерии


10.11.2025   |   Световният пазар на ел. прекъсвачи ще надхвърли 28 млрд. щатски долара до 2030 г.


10.11.2025   |   C&R 2025 представя иновациите в ОВК бранша в Мадрид


10.11.2025   |   Lapp разширява портфолиото си от продукти за индустрията на бъдещето


10.11.2025   |   Електрификацията може да пести годишно по 250 млрд. евро на Европа

CAD PointСПЕЙСКАДBulLingua
ГБИТК
ГБИТК

ACEA настоява за ясни и ефективни правила за влагането на рециклирана пластмаса в автомобилите

02.07.2025   |   Начало»Експертно
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Повечето хора не се замислят какво се случва с автомобилите им, когато вече не могат да се карат, защото експлоатационният им живот е приключил. В контекста на усилията на Европа да премине към кръгова икономика обаче това, което се случва с тези автомобили и пластмасата в тях, става по-важно от всякога, коментира Силвия Векионе, старши мениджър Политика за околната среда в Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

"Предложението на Европейската комисия за ревизия на правилата за излезлите от употреба превозни средства е нещо повече от просто законодателство, то е истински шанс да направим рециклирането на автомобилите по-интелигентно, по-чисто и по-ефективно", посочва Векионе и допълва, че автомобилните производители в Европа вече проектират автомобили, които са по-трайни, използват по малко суровини и са по-лесни за рециклиране.

По-строги правила, които насърчават кръговия модел и намаляват отпадъците, са необходими, но тези правила трябва също така да бъдат ясни, справедливи и реалистични, защото промяната на начина, по който проектираме и рециклираме колите, не е маловажен въпрос. В крайна сметка, превозните средства са едни от най-сложните потребителски стоки.

Ясни и реалистични цели

"Да вземем например пластмасите. Всички говорят за влагането на повече рециклирана пластмаса в автомобилите, но това е възможно само ако са налични подходящите материали и ако рециклиращите компании могат да изпълнят стриктните стандарти за качество и безопасност. Ако целите са твърде високи и трябва да се постигнат в твърде кратки срокове, рискуваме да нанесем повече вреди, отколкото ползи, като например използвайки по-ниско качество пластмаси, които нямат необходимите характеристики или не могат да се използват повторно безопасно. Ето защо е необходимо време, подкрепа за нови рециклиращи технологии и стандартен в целия ЕС метод за измерване на това, което ще се приема за "рециклирано", пояснява Векионе.

Когато една кола бъде предадена за скрап, в твърде много от случаите пластмасите от нея се изгарят или депонират. Това според Векионе е пропусната възможност както по отношение на опазването на околната среда, така и за икономически просперитет.

Предложението за ревизия на правилата за излезлите от употреба превозни средства цели да промени това, като въведе задължителни цели за използване на рециклирана пластмаса в новите автомобили. Това са амбициозни цели, но те са и шанс да се създаде прецедент – че кръговата икономика е възможна дори и в най-сложните, глобализирани индустрии.

За политиците въпросът не е дали тази трансформация е необходима. Тя е необходима. Въпросът е как да бъде реализирана по надежден, справедлив и осъществим начин.

Изграждане на партньорства, а не бариери

"Новите правила не трябва да създават компромиси между целите за устойчивост. Повече кръгова икономика не трябва да означава по-малко безопасност, по-малко иновации или по-високи въглеродни емисии, където и да било в системата", посочва Векионе и призовава да се избегне твърде голямото усложняване на правилата с твърде много технически органичния или припокриващи се регулации, които повече объркват, отколкото помагат.

Автомобилите, например, се използват средно между 9 и 17 години и през този период те трябва да бъдат безопасни, надеждни и, в този все по-електрифициран сектор, по-трайни. Това, пояснява Векионе, означава, че не всяка рециклирана пластмаса ще свърши работа и не всеки доставчик може да изпълни зададените стандарти.

Заложените цели трябва да бъдат реалистични и придружени от правилните инструменти – ясен, целенасочен, стандартен метод за изчисляване на рециклираното съдържание, система за сертификация, която дава на производителите и регулаторите увереност, и най-вече, време. "Преходен период от 72 месеца за нови модели автомобили не е забавяне, а суровата реалност за това как се случват иновациите и производството", добавя Векионе.

При ревизията на правилата предложенията не бива да се ограничат до това от къде може да бъде доставена рециклираната пластмаса, като например облагодетелствайки материалите с произход от ЕС или създавайки списък с "одобрени страни", защото така има риск от минирането на постигането на желаните цели, предупреждава Векионе, като подчертава, че кръговата икономика не спира на границите на ЕС.

"Европейските автомобилни вериги на стойността са глобални и ограничаването на достъпа до рециклирана пластмаса от чужбина би задушило предлагането точно когато търсенето нараства. Това би изпратило и грешен сигнал до партньорите ни в развиващите се икономики, където активно промотираме устойчивото рециклиране чрез инициативи като проекта AFRECAR в Африка", пояснява Векионе.

Според нея Европа може да зададе стандартите за отговорно рециклиране на пластмасите в световен мащаб. Това обаче означава да се изграждат партньорства, а не бариери.

"Правилата за излезлите от употреба превозни средства трябва да се целят високо, но и да останат здраво стъпили на земята по отношение на това как автомобилите се произвеждат, използват и депонират в реалния свят. Ако се справим добре, този закон може да помогне на Европа да поведе в зелените иновации, без да изоставя никого по пътя", обобщава Векионе.

     
Източник: ACEA; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: ACEA   автомобилна индустрия   кръгова икономика  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
Интер Експо Център ЕООД
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Експертно
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...