Industry Info  

Българският бизнес запазва оптимистичната си нагласа въпреки сложната икономическа ситуация

09.06.2025   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Българският бизнес усилено инвестира в иновации, дигитална трансформация и наемане на служители на пълен работен ден, докато се ориентира в сложната среда, белязана от икономическа несигурност и регулаторни предизвикателства. Това показва новото проучване Барометър на предприемачеството на EY, част от регионалния анализ за Централна, Източна и Югоизточна Европа, проведено сред 1031 компании в региона, включително в България.

Компаниите у нас гледат по-оптимистично на условията за бизнес в България в сравнение с тези в Централна и Източна Европа. Проучването разкрива и ясно изразен стремеж към продуктово развитие, технологична интеграция и подобряване на процесите в компаниите за повече ефективност. 65% от анкетираните заявяват, че поставят приоритет върху продуктовите иновации, което е значително над средното за региона от 53%. В нашите съседки Гърция и Сърбия бизнесът приоритизира също продуктовите иновации, докато в Румъния на преден план излизат иновациите в производството – 60%.

"Българските предприемачи ясно показват, че се стремят да направят бизнесите си устойчиви чрез стратегически иновации и инвестиции в хора и екипи", коментира Николай Гърнев, управляващ съдружник за България и Югоизточна Европа в EY. "Въпреки геополитическите и икономически предизвикателства, фокусът на предприемачите остава развитието и растежа на техните компании. Виждаме ясно осмисляне, че подобряването на продуктивността и ефикасността в бизнесите неминуемо ще донесе повече стойност за компаниите. Приоритет за българските компании са дигиталният растеж и технологичните иновации."

Силен дигитален фокус

71% от компаниите споделят, че през последната една година използват все по-усилено изкуствен интелект, като правят подобрения в уебсайтовете и дигиталното си присъствие. Други 58% увеличават дейностите по онлайн маркетинг и електронна търговия.

Забелязва се и съществен ръст при използването на облачни технологии и CRM системи.

Все още недостатъчно инвестиции в изкуствен интелект

Въпреки че 87% очакват изкуственият интелект да подобри производителността и качествения контрол, над половината от българските компании все още не са направили съществени инвестиции в технологията. Компаниите у нас, които вече използват активно изкуствен интелект, са го внедрили най-вече в процесите си за анализ на данни – 87%. Много по-малко изкуственият интелект е приложен при работата с клиенти под формата на чатботове и автоматизирани системи за комуникация, административните задачи и маркетинговите процеси – 40%.

Изкуственият интелект се използва основно за анализ на данни и в съседните на нас страни – Гърция (76%), Румъния (73%) и Сърбия (85%). Необичайно е, че никой в българския бизнес не използва изкуствен интелект за оптимизация на веригата си на доставки, докато в другите страни това правят около 10% от компаниите, отбелязват от EY.

Данните показват още, че бизнесът не гледа еднозначно на новата реалност, в която изкуственият интелект се намесва в процесите им. 40% от запитаните у нас виждат рискове за поверителността на данните, а още толкова се притесняват от липсата на ясни правила и стандарти за използването му. Подобна е ситуацията и в другите страни в региона.

Увеличаване на числеността на работната сила

Сериозен ангажимент за разширяване на капацитета на работната сила се посочва от 65% от българските предприятия, които планират да наемат повече служители на пълен работен ден, в сравнение само с 48% в региона.

Нуждата от повече хора е изключително осезаема и работодателите са готови да поемат ангажимент към хората, но трудностите при наемането им са огромни. Това казват 65% от българските компании – те търсят начини да разширят капацитета на работната сила, като наемат служители на пълен работен ден. 71% обаче срещат трудности при намирането на квалифицирани кандидати.

Разходите за труд и ангажираността на служителите също са сред основните притеснения. Една трера от фирмите у нас ще запазят същия брой хора през следващите 12 месеца и само 3% обмислят съкращения. Около нас само в Гърция планират да наемат повече служители на пълно работно време – 67%, докато в Сърбия този процент е 52%, а в Румъния това планират под половината работодатели – 46%.

Българските работодатели изпитват най-сериозни трудности при намирането на кандидати с необходимите умения – 71%, и с нужния опит – 68%. Едва след това и с двойно по-малко отговори се нареждат привличането на достатъчно кадри за свободните позиции – 39%, намирането на хора в рамките на съответното населено място – 29%, и конкурирането с други компании в района – 26%.

Финансиране

Мнозинството от българските компании – 68%, споделят, че реинвестициите са основният начин за финансиране на растежа на техния бизнес. Кредитите от различни финансови институции са широко разпространени и 19% от компаниите ги определят като основен инструмент за финансиране на иновациите при тях. Интересно е, че едва 6% от компаниите посочват външните инвеститори за възможен източник на финансиране, а други 6% – правителствени грантове и субсидии

Планове за инвестиции

Пазарната несигурност и рисковете от неблагоприятно развитие на икономическата ситуация и тук играят основна роля като пречка пред бизнеса да реализира своите инвестиционни планове – това посочват 71% от запитаните. Други 55% се тревожат от геополитическата нестабилност, а 48% биха променили нагласата си за инвестиране заради регулаторни и политически промени и натиск.

Очаквания за следващите 12 месеца

В България 94% от анкетираните очакват негативно въздействие върху финансовата стабилност на бизнеса си от повишаването на разходите за труд, което е значително повече спрямо 85% в Централна и Източна Европа. 81% от българските компании очакват последици от геополитическата нестабилност, в сравнение със 74% в региона. Това показва по-голяма чувствителност на българските фирми към геополитическите фактори, които влияят върху тяхната финансова устойчивост.

Докато 71% от българските респонденти очакват отрицателно въздействие от инфлационния натиск, в Централна и Източна Европа този дял е по-висок – 78%. Това показва, че инфлацията е съществен проблем и за всички, но е малко по-силно изразена в региона. В Гърция например напред като фактор излизат по-високите експлоатационни разходи (82%), а в Румъния – геополитическата нестабилност (90%).

Въпреки тези предизвикателства, проучването отчита ясно изразена ангажираност към дългосрочното развитие — 90% от българските предприемачи не планират да продават част от своя бизнес в близко бъдеще.

     
Източник: EY; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: EY   бизнес климат   дигитална трансформация  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии

Доклад на EY отчита ръст на преките инвестиции в България на фона на спад в Европа


Българският иновационен потенциал бе сред темите, дискутирани на GITEX Europe 2025 в Берлин


Регионът на Евразия като ключов двигател на глобалните иновации в индустриалната автоматизация


WIN Eurasia 2025 очаква силно присъствие на машиностроителния сектор


Бизнес климатът в промишлеността бележи повишение от 4,8% през април

Schneider Electric
ЦИЕС
Български технически каталог
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Бизнес

12.06.2025   |   WindEurope представя хората зад вятърната енергия с глобална кампания по повод световния ден на вятъра


12.06.2025   |   Индустриален парк Шумен отчита увеличение на печалбите през 2024 г.


11.06.2025   |   ЕАОС разработи интерактивна карта на застрашени от суша територии


11.06.2025   |   Renesas се отказва от плановете за навлизане на пазара на SiC компоненти


11.06.2025   |   Ecobat продаде подразделението за дистрибуция на батерии в Европа

ABB Bulgaria
 
реклама
Automotive Cluster
8CELL
Последно от Бизнес

12.06.2025   |   WindEurope представя хората зад вятърната енергия с глобална кампания по повод световния ден на вятъра


12.06.2025   |   Индустриален парк Шумен отчита увеличение на печалбите през 2024 г.


11.06.2025   |   ЕАОС разработи интерактивна карта на застрашени от суша територии


11.06.2025   |   Renesas се отказва от плановете за навлизане на пазара на SiC компоненти


11.06.2025   |   Ecobat продаде подразделението за дистрибуция на батерии в Европа

IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...