Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricЦИЕС
Интер Експо Център ЕООД
СПМ Инструмент България ЕООД
Последно от новини

10.11.2025   |   Най-големият електрически ферибот в света ще се задвижва от над 5000 батерии


10.11.2025   |   Световният пазар на ел. прекъсвачи ще надхвърли 28 млрд. щатски долара до 2030 г.


10.11.2025   |   C&R 2025 представя иновациите в ОВК бранша в Мадрид


10.11.2025   |   Lapp разширява портфолиото си от продукти за индустрията на бъдещето


10.11.2025   |   Електрификацията може да пести годишно по 250 млрд. евро на Европа

CAD PointСПЕЙСКАДBulLingua
ГБИТК
ГБИТК

Българският бизнес запазва оптимистичната си нагласа въпреки сложната икономическа ситуация

09.06.2025   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Българският бизнес усилено инвестира в иновации, дигитална трансформация и наемане на служители на пълен работен ден, докато се ориентира в сложната среда, белязана от икономическа несигурност и регулаторни предизвикателства. Това показва новото проучване Барометър на предприемачеството на EY, част от регионалния анализ за Централна, Източна и Югоизточна Европа, проведено сред 1031 компании в региона, включително в България.

Компаниите у нас гледат по-оптимистично на условията за бизнес в България в сравнение с тези в Централна и Източна Европа. Проучването разкрива и ясно изразен стремеж към продуктово развитие, технологична интеграция и подобряване на процесите в компаниите за повече ефективност. 65% от анкетираните заявяват, че поставят приоритет върху продуктовите иновации, което е значително над средното за региона от 53%. В нашите съседки Гърция и Сърбия бизнесът приоритизира също продуктовите иновации, докато в Румъния на преден план излизат иновациите в производството – 60%.

"Българските предприемачи ясно показват, че се стремят да направят бизнесите си устойчиви чрез стратегически иновации и инвестиции в хора и екипи", коментира Николай Гърнев, управляващ съдружник за България и Югоизточна Европа в EY. "Въпреки геополитическите и икономически предизвикателства, фокусът на предприемачите остава развитието и растежа на техните компании. Виждаме ясно осмисляне, че подобряването на продуктивността и ефикасността в бизнесите неминуемо ще донесе повече стойност за компаниите. Приоритет за българските компании са дигиталният растеж и технологичните иновации."

Силен дигитален фокус

71% от компаниите споделят, че през последната една година използват все по-усилено изкуствен интелект, като правят подобрения в уебсайтовете и дигиталното си присъствие. Други 58% увеличават дейностите по онлайн маркетинг и електронна търговия.

Забелязва се и съществен ръст при използването на облачни технологии и CRM системи.

Все още недостатъчно инвестиции в изкуствен интелект

Въпреки че 87% очакват изкуственият интелект да подобри производителността и качествения контрол, над половината от българските компании все още не са направили съществени инвестиции в технологията. Компаниите у нас, които вече използват активно изкуствен интелект, са го внедрили най-вече в процесите си за анализ на данни – 87%. Много по-малко изкуственият интелект е приложен при работата с клиенти под формата на чатботове и автоматизирани системи за комуникация, административните задачи и маркетинговите процеси – 40%.

Изкуственият интелект се използва основно за анализ на данни и в съседните на нас страни – Гърция (76%), Румъния (73%) и Сърбия (85%). Необичайно е, че никой в българския бизнес не използва изкуствен интелект за оптимизация на веригата си на доставки, докато в другите страни това правят около 10% от компаниите, отбелязват от EY.

Данните показват още, че бизнесът не гледа еднозначно на новата реалност, в която изкуственият интелект се намесва в процесите им. 40% от запитаните у нас виждат рискове за поверителността на данните, а още толкова се притесняват от липсата на ясни правила и стандарти за използването му. Подобна е ситуацията и в другите страни в региона.

Увеличаване на числеността на работната сила

Сериозен ангажимент за разширяване на капацитета на работната сила се посочва от 65% от българските предприятия, които планират да наемат повече служители на пълен работен ден, в сравнение само с 48% в региона.

Нуждата от повече хора е изключително осезаема и работодателите са готови да поемат ангажимент към хората, но трудностите при наемането им са огромни. Това казват 65% от българските компании – те търсят начини да разширят капацитета на работната сила, като наемат служители на пълен работен ден. 71% обаче срещат трудности при намирането на квалифицирани кандидати.

Разходите за труд и ангажираността на служителите също са сред основните притеснения. Една трера от фирмите у нас ще запазят същия брой хора през следващите 12 месеца и само 3% обмислят съкращения. Около нас само в Гърция планират да наемат повече служители на пълно работно време – 67%, докато в Сърбия този процент е 52%, а в Румъния това планират под половината работодатели – 46%.

Българските работодатели изпитват най-сериозни трудности при намирането на кандидати с необходимите умения – 71%, и с нужния опит – 68%. Едва след това и с двойно по-малко отговори се нареждат привличането на достатъчно кадри за свободните позиции – 39%, намирането на хора в рамките на съответното населено място – 29%, и конкурирането с други компании в района – 26%.

Финансиране

Мнозинството от българските компании – 68%, споделят, че реинвестициите са основният начин за финансиране на растежа на техния бизнес. Кредитите от различни финансови институции са широко разпространени и 19% от компаниите ги определят като основен инструмент за финансиране на иновациите при тях. Интересно е, че едва 6% от компаниите посочват външните инвеститори за възможен източник на финансиране, а други 6% – правителствени грантове и субсидии

Планове за инвестиции

Пазарната несигурност и рисковете от неблагоприятно развитие на икономическата ситуация и тук играят основна роля като пречка пред бизнеса да реализира своите инвестиционни планове – това посочват 71% от запитаните. Други 55% се тревожат от геополитическата нестабилност, а 48% биха променили нагласата си за инвестиране заради регулаторни и политически промени и натиск.

Очаквания за следващите 12 месеца

В България 94% от анкетираните очакват негативно въздействие върху финансовата стабилност на бизнеса си от повишаването на разходите за труд, което е значително повече спрямо 85% в Централна и Източна Европа. 81% от българските компании очакват последици от геополитическата нестабилност, в сравнение със 74% в региона. Това показва по-голяма чувствителност на българските фирми към геополитическите фактори, които влияят върху тяхната финансова устойчивост.

Докато 71% от българските респонденти очакват отрицателно въздействие от инфлационния натиск, в Централна и Източна Европа този дял е по-висок – 78%. Това показва, че инфлацията е съществен проблем и за всички, но е малко по-силно изразена в региона. В Гърция например напред като фактор излизат по-високите експлоатационни разходи (82%), а в Румъния – геополитическата нестабилност (90%).

Въпреки тези предизвикателства, проучването отчита ясно изразена ангажираност към дългосрочното развитие — 90% от българските предприемачи не планират да продават част от своя бизнес в близко бъдеще.

     
Източник: EY; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: EY   бизнес климат   дигитална трансформация  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии

НСИ отчита влошаване на бизнес климата през октомври 2025 г.


Трансформацията вече не е въпрос на избор за миннодобивния сектор


SPS 2025 отново ще улови пулса на интелигентните производствени технологии


Siemens представи актуалното си портфолио от иновативни решения за чиста енергия и устойчива електрификация


София Тех Парк стартира сътрудничество с Dhahran Techno Valley в Саудитска Арабия

Schneider Electric
ЦИЕС
Интер Експо Център ЕООД
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Бизнес
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...