ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА
15.01.2025 | Община Габрово изгражда зарядна инфраструктура за новите електробуси на обществения транспорт
15.01.2025 | MECSPE 2025 показва решения за екологичния преход на производствените компании
15.01.2025 | Изследователи от MIT предлагат нов начин за намаляване на екологичния отпечатък на добива на алуминий
15.01.2025 | В сила влезе новият Регламент на ЕС за строителните продукти
15.01.2025 | Обявиха за обществено обсъждане третата покана по процедурата за модернизиране на уличното осветление по НПВУ
Дуалното обучение все повече се утвърждава като ключове елемент от професионалното образование и е заложено като цел в редица стратегии, планове и документи от вече повече от десетилетие. Повсеместното въвеждане на тази форма на обучение обаче става твърде бавно. Така за учебната 2024/2025 г. план приемът за професионално образование дуалното обучение засяга едва 9% от учениците, като това е най-големият дял досега, сочи анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ).
През настоящата учебна година малко над 3000 от общо 36 000 ученици са започнали професионалното си образование в дуална форма в 55 от общо 148 специалности.
В специалностите с по-голям прием дуалното обучение засяга малко ученици. В деветте специалности с прием над 1000 ученици то обхваща едва 6% от тях. Така например от общо 3000 учащи за готвачи и ресторантьори само 200 са в дуална форма.
Най-много са учениците в дуална форма в специалностите:
Само пет са специалностите, за които целият план прием е за дуална форма на обучение. Те обаче са с малък прием на ученици. Това са:
За някои специалности изобщо не се предвижда дуално обучение, което буди сериозно недоумение. Така например не се предвижда нито една бройка за обучение чрез работа в реална работна среда при учащите за помощник-възпитател, социален асистент, фризьор, корабоводител, асистент на лекар по дентална медицина, животновъд, помощник в строителството, шлосер, заварчик, стругар и много други.
Относно разпределението на паралелките с дуално обучение по региони данните на регионалните управление на образованието сочат, че Русе е първенец в дуалното образование като тази форма засяга 32% от учениците – 351 от общо 1092 ученици в професионалното образование. След това се нареждат Габрово с 28% и Видин с 24%. В осем области под 5% от учениците се обучават чрез работа, а в Перник – нито един от общо 731 ученици.
През изминалата година Министерството на образованието и науката (МОН) направи предложения за улесняване на дуалното обучение, но разширяването на обхвата на образованието чрез работа продължава да буксува, а връзката между образованието и пазара на труда остава слаба със силен превес на ненужни специалности, коментират от ИПИ. От Института допълват, че индексът на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката за 2024 г. също показва, че за около половината обучаващи се за придобиване на професионална квалификация няма насрещно търсене, а в много части на страната разривът е особено голям и обхваща над 2/3 от учениците. Според ИПИ най-добрият и естествен начин за преодоляването на този проблем е именно повсеместното прилагане на дуалното образование.
Източник: ИПИ; Снимка: DreamstimeКлючови думи: ИПИ дуално обучение образование
Област: Образование
Над 40 000 студенти ще се обучават в реална работна среда по проект на МОН
Електрохолд оборудва учебен кабинет по електротехника в професионална гимназия в Плевен
Българският софтуерен сектор продължава да расте по-бързо от българската икономика като цяло
БАСЕЛ предлага четири мерки за решаване на проблема с недостига на кадри в електроиндустрията
Вече знаем какво вдъхновява младежите да търсят реализация в електронната индустрия
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
09.01.2025 | WAGO България има нов генерален директор
07.01.2025 | Кои ще са най-търсените кариерни роли в сферата на автоматизацията през следващите години
03.01.2025 | В Обединеното кралство стартират проект за виртуален обучителен център за кадри за микроелектронното производство
20.12.2024 | Над 40 000 студенти ще се обучават в реална работна среда по проект на МОН
20.12.2024 | Двугодишен курс по управление на услугите във водния сектор приема кандидати
09.01.2025 | WAGO България има нов генерален директор
07.01.2025 | Кои ще са най-търсените кариерни роли в сферата на автоматизацията през следващите години
03.01.2025 | В Обединеното кралство стартират проект за виртуален обучителен център за кадри за микроелектронното производство
20.12.2024 | Над 40 000 студенти ще се обучават в реална работна среда по проект на МОН
20.12.2024 | Двугодишен курс по управление на услугите във водния сектор приема кандидати
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта
© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.