Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricФилкаб
СПМ Инструмент България ЕООД
Последно от новини

15.01.2025   |   Община Габрово изгражда зарядна инфраструктура за новите електробуси на обществения транспорт


15.01.2025   |   MECSPE 2025 показва решения за екологичния преход на производствените компании


15.01.2025   |   Изследователи от MIT предлагат нов начин за намаляване на екологичния отпечатък на добива на алуминий


15.01.2025   |   В сила влезе новият Регламент на ЕС за строителните продукти


15.01.2025   |   Обявиха за обществено обсъждане третата покана по процедурата за модернизиране на уличното осветление по НПВУ

CAD PointСПЕЙСКАД

Какви са актуалните бизнес нагласи на българските МСП разкрива ново проучване на ИАНМСП

В края на 2024 г. Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) публикува резултатите от ново проучване сред българските малки и средни предприятия (МСП) за предизвикателствата, с които се сблъскват, и очакванията им за близкото бъдеще.

Основната цел на проучването е да изследва мнението на ръководителите на МСП за важни за развитието на малкия и средния бизнес въпроси, като регулаторна среда в страната, състояние на МСП и степен на интернационализацията им, потребност от работна ръка, подкрепа и др. ИАНМСП ще използва получените резултати при разработване на мерки за стимулиране на МСП в България и при формулиране на препоръки пред съответните държавни органи.

В проучването са се включили предимно малки предприятия – 40,7%, и микропредприятия – 37,4%. Следва делът на средните предприятия – 20,9%, и големите предприятия – 1%. По-голямата част от обхванатите от проучването компании са от сектор "Производство" – 46,2%, следвани от МСП от сектор "Услуги" – 26,4%, и "Преработваща промишленост" – 13,2%. Най-активни са компаниите от Югозападен регион – 36,3%, следвани от фирмите от Южен Централен – 19,8%, Североизточен – 15,4%, и Югоизточен – 12,1%.

На базата на резултатите ИАНМСП констатира, че влиянието на регулаторната среда в страната върху МСП е по-скоро негативно. Над 90% от запитаните отговарят, че продължаващата политическата нестабилност в страната има негативно отражение върху дейността им. Липсата на устойчиво правителство води до забавяне на ключови реформи, които биха могли да улеснят бизнеса на МСП. Бавните съдебни процедури, честите промени в регулаторните изисквания и административните пречки също са сериозна тежест за тях. Според 48,4% от анкетираните търговското законодателство в страната в сегашния си вид по-скоро пречи, а по отношение на регистрационните и лицензионни режими в страната 60,4% от запитаните отговарят, че те създават пречки за развитието на бизнеса им.

Различно е мнението на анкетираните за защитата на собствеността в страната. Около 39,6% считат, че тя благоприятства дейността им, което според ИАНМСП е сравнително добра оценка за тази част от законодателството у нас.

Обичаен източник за финансиране на всеки бизнес са банковите инструменти въпреки често пъти неблагоприятните лихвени проценти и усложнените процедури и изисквания, с които се сблъскват МСП при използването им. Все пак мнението на по-голямата част от участниците в проучването – 41,8%, е, че банковата система по-скоро благоприятства развитието на бизнеса им.

Проучването сочи, че МСП срещат редица затруднения при комуникациите си с администрацията и институциите за услуги. Най-големи затруднения те срещат при работата си с държавната администрация – 50,5%, и на второ място с общинските администрации – 38,5%. Това е резултат от наличието на остарели, утежнени процедури и на съществуващите бюрократични практики. На следващо място, голям е делът на анкетираните, посочили проблеми с данъчната администрация, както и с организациите за доставка на услуги.

Конкурентоспособност

Представителите на МСП са напълно убедени, че в условията на непрекъснати пазарни промени и засилваща се конкуренция, те трябва да полагат непрестанни усилия за повишаване на конкурентоспособността си. За постигане на тази цел 91,2% от МСП акцентират на осигуряването на високо качество на продукцията и услугите, като основно конкурентно предимство. На ценово предимство за постигане на пазарен успех разчитат 49,5% от предприятията, а на предлагането на иновативни продукти – 40,7%. Редица предприятия са използвали съчетание едновременно от няколко конкурентни предимства.

Значителен процент от анкетираните – 54,9%, оценяват, че само отделни МСП от техния бранш са конкурентоспособни на вътрешния пазар, а 40,7% считат, че повечето от предприятията са конкурентоспособни, което е оптимистичен резултат, предвид трудностите от последните години, смятат от ИАНМСП. По-различни са оценките на анкетираните за конкурентоспособността на МСП от техния бранш на външния пазар. Голямата част от тях – 58,2%, считат, че само отделни предприятия са конкурентоспособни в чужбина, а 11% оценяват, че те не са конкурентоспособни.

Технологично ниво и иновации

Недостигът на финансови средства оставя негативен отпечатък и върху иновационната активност на МСП през последните две години. Тя не е висока, а значителна част от иновациите са малки и на ниска стойност. Никакви иновации не са реализирали 42,9% от предприятията.

Основните иновационни усилия на МСП са насочени към продуктовите иновации – 27,5%, а само 16,5% от тях са извършили процесни иновации. Това може би се дължи не само на липсата на достатъчно средства за инвестиции в нови технологии, но и на в известна степен изненадващата оценка на представителите на предприятията, че състоянието на технологичното оборудване на МСП е сравнително добро, коментират от ИАНМСП. Голяма част от анкетираните – 50,5%, посочват, че то е на приемливо ниво, а 30,8% считат, че то е на съвременно ниво.

В същото време според анкетираните българските МСП имат ниско ниво на дигитализация и изостават в приемането и използването на цифрови технологии. Предприятията обикновено използват комбинация от базови и леко напреднали дигитални технологии за изпълнение на общи задачи. Голямата част от МСП – 87,9%, имат електронен подпис на своите ръководители, а 78% и фирмен уебсайт. Те често използват онлайн банкови услуги или парични транзакции за финансови операции – 61,5%.

Интернационализация

Най-използваните форми за интернационализация от българските МСП са износът на продукти и услуги и вносът на суровини, материали, части, техника и цели технологични линии.

Резултатите от проучването показват, че през последните 12 месеца 65,9% от МСП са осъществили износ, а 58,2% – внос на суровини, материали и продукти. Трябва обаче да се има предвид, че реализираният износ често е случаен и/или на твърде малка стойност. При вноса се забелязва положителната тенденция на увеличаване на дела на внасяните съвременни техника и технологии.

Според проучването основните търговски партньори на българските МСП са страните от Европейския съюз. Към тях е насочен 90,1% от експорта им. На второ място по активност на износа са европейски страни извън ЕС – Сърбия, Северна Македония, Турция и др.

За възприемането на международните изисквания за качество на дейността и продуктите свидетелства немалкият процент на български МСП, които вече са въвели международни стандарти – 58,2%. Това е обнадеждаващо за тяхното бъдещо равнопоставено участие в международната търговия и за цялостното развитие на бизнес отношенията им с чуждестранни партньори, коментират от ИАНМСП.

Участието в панаири и изложения в чужбина е важно за активизиране на процесите на интернационализацията на МСП. За съжаление делът на МСП, които имат такова участие все още не е голям – 26,4 % от МСП през последните 12 месеца.

Друга форма за активизиране на интернационализацията на МСП е участието в международни прояви, като търговски мисии, бизнес форуми, конференции, двустранни срещи и други. Резултатите от проучването показват, че едва 36,3% от предприятията са имали такова участие през последните 12 месеца.

Основни проблеми

Според проучването основен проблем пред предприятията е липсата на квалифицирана работна ръка. Той е посочен от 80,2% от участвалите в анкетата. На второ място по значимост се нареждат високите цени на материалите и суровините – 56%. Следват липсата на достатъчно финансови средства за въвеждане на иновации – 50,50%, високата цена на енергоносителите и липсата на оборотни средства, които отново са свързани с недостига на финансови средства.

Според 51,6% от анкетираните, МСП се нуждаят главно от специалисти с висше образование и такива със средно (44%). Най-голямо е търсенето на работна ръка с техническо образование – 67%. Това се дължи на въвеждането на сложна съвременна техника и технологии, както и на необходимостта от извършване на иновации.

Резултатите от проучването потвърдиха тенденцията предприятията да предпочитат да назначават специалисти с опит – 56%, а не млади специалисти, макар и с добро образование. Те разчитат, че така новоназначените специалисти ще могат да се включат незабавно в качественото изпълнение на възложените им задачи, а и, че ще спестят време и разходи за допълнително обучение на място.

Българските МСП очакват подкрепа от държавата за намиране на клиенти – 45,1%, участие в проекти по европейски програми – 24,2%, и за разработване на нови продукти – 17,6%.

Независимо от политическата несигурност в света и в страната, ненапълно благоприятната бизнес среда и проблемите, пред които са изправени, представителите на МСП у нас са оптимисти за развитието на предприятията им през следващите три години. Такава оценка дават 65,9% от анкетираните, като само 4,4% планират да прекратят бизнес дейността си.
Цялото проучване на ИАНМСП вижте тук.

     
Източник: ИАНМСП; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: ИАНМСП   бизнес климат  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
ABB Bulgaria
 
реклама
Automotive Cluster
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...