ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА
15.01.2025 | Община Габрово изгражда зарядна инфраструктура за новите електробуси на обществения транспорт
15.01.2025 | MECSPE 2025 показва решения за екологичния преход на производствените компании
15.01.2025 | Изследователи от MIT предлагат нов начин за намаляване на екологичния отпечатък на добива на алуминий
15.01.2025 | В сила влезе новият Регламент на ЕС за строителните продукти
15.01.2025 | Обявиха за обществено обсъждане третата покана по процедурата за модернизиране на уличното осветление по НПВУ
В края на 2024 г. Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) публикува резултатите от ново проучване сред българските малки и средни предприятия (МСП) за предизвикателствата, с които се сблъскват, и очакванията им за близкото бъдеще.
Основната цел на проучването е да изследва мнението на ръководителите на МСП за важни за развитието на малкия и средния бизнес въпроси, като регулаторна среда в страната, състояние на МСП и степен на интернационализацията им, потребност от работна ръка, подкрепа и др. ИАНМСП ще използва получените резултати при разработване на мерки за стимулиране на МСП в България и при формулиране на препоръки пред съответните държавни органи.
В проучването са се включили предимно малки предприятия – 40,7%, и микропредприятия – 37,4%. Следва делът на средните предприятия – 20,9%, и големите предприятия – 1%. По-голямата част от обхванатите от проучването компании са от сектор "Производство" – 46,2%, следвани от МСП от сектор "Услуги" – 26,4%, и "Преработваща промишленост" – 13,2%. Най-активни са компаниите от Югозападен регион – 36,3%, следвани от фирмите от Южен Централен – 19,8%, Североизточен – 15,4%, и Югоизточен – 12,1%.
На базата на резултатите ИАНМСП констатира, че влиянието на регулаторната среда в страната върху МСП е по-скоро негативно. Над 90% от запитаните отговарят, че продължаващата политическата нестабилност в страната има негативно отражение върху дейността им. Липсата на устойчиво правителство води до забавяне на ключови реформи, които биха могли да улеснят бизнеса на МСП. Бавните съдебни процедури, честите промени в регулаторните изисквания и административните пречки също са сериозна тежест за тях. Според 48,4% от анкетираните търговското законодателство в страната в сегашния си вид по-скоро пречи, а по отношение на регистрационните и лицензионни режими в страната 60,4% от запитаните отговарят, че те създават пречки за развитието на бизнеса им.
Различно е мнението на анкетираните за защитата на собствеността в страната. Около 39,6% считат, че тя благоприятства дейността им, което според ИАНМСП е сравнително добра оценка за тази част от законодателството у нас.
Обичаен източник за финансиране на всеки бизнес са банковите инструменти въпреки често пъти неблагоприятните лихвени проценти и усложнените процедури и изисквания, с които се сблъскват МСП при използването им. Все пак мнението на по-голямата част от участниците в проучването – 41,8%, е, че банковата система по-скоро благоприятства развитието на бизнеса им.
Проучването сочи, че МСП срещат редица затруднения при комуникациите си с администрацията и институциите за услуги. Най-големи затруднения те срещат при работата си с държавната администрация – 50,5%, и на второ място с общинските администрации – 38,5%. Това е резултат от наличието на остарели, утежнени процедури и на съществуващите бюрократични практики. На следващо място, голям е делът на анкетираните, посочили проблеми с данъчната администрация, както и с организациите за доставка на услуги.
Представителите на МСП са напълно убедени, че в условията на непрекъснати пазарни промени и засилваща се конкуренция, те трябва да полагат непрестанни усилия за повишаване на конкурентоспособността си. За постигане на тази цел 91,2% от МСП акцентират на осигуряването на високо качество на продукцията и услугите, като основно конкурентно предимство. На ценово предимство за постигане на пазарен успех разчитат 49,5% от предприятията, а на предлагането на иновативни продукти – 40,7%. Редица предприятия са използвали съчетание едновременно от няколко конкурентни предимства.
Значителен процент от анкетираните – 54,9%, оценяват, че само отделни МСП от техния бранш са конкурентоспособни на вътрешния пазар, а 40,7% считат, че повечето от предприятията са конкурентоспособни, което е оптимистичен резултат, предвид трудностите от последните години, смятат от ИАНМСП. По-различни са оценките на анкетираните за конкурентоспособността на МСП от техния бранш на външния пазар. Голямата част от тях – 58,2%, считат, че само отделни предприятия са конкурентоспособни в чужбина, а 11% оценяват, че те не са конкурентоспособни.
Недостигът на финансови средства оставя негативен отпечатък и върху иновационната активност на МСП през последните две години. Тя не е висока, а значителна част от иновациите са малки и на ниска стойност. Никакви иновации не са реализирали 42,9% от предприятията.
Основните иновационни усилия на МСП са насочени към продуктовите иновации – 27,5%, а само 16,5% от тях са извършили процесни иновации. Това може би се дължи не само на липсата на достатъчно средства за инвестиции в нови технологии, но и на в известна степен изненадващата оценка на представителите на предприятията, че състоянието на технологичното оборудване на МСП е сравнително добро, коментират от ИАНМСП. Голяма част от анкетираните – 50,5%, посочват, че то е на приемливо ниво, а 30,8% считат, че то е на съвременно ниво.
В същото време според анкетираните българските МСП имат ниско ниво на дигитализация и изостават в приемането и използването на цифрови технологии. Предприятията обикновено използват комбинация от базови и леко напреднали дигитални технологии за изпълнение на общи задачи. Голямата част от МСП – 87,9%, имат електронен подпис на своите ръководители, а 78% и фирмен уебсайт. Те често използват онлайн банкови услуги или парични транзакции за финансови операции – 61,5%.
Най-използваните форми за интернационализация от българските МСП са износът на продукти и услуги и вносът на суровини, материали, части, техника и цели технологични линии.
Резултатите от проучването показват, че през последните 12 месеца 65,9% от МСП са осъществили износ, а 58,2% – внос на суровини, материали и продукти. Трябва обаче да се има предвид, че реализираният износ често е случаен и/или на твърде малка стойност. При вноса се забелязва положителната тенденция на увеличаване на дела на внасяните съвременни техника и технологии.
Според проучването основните търговски партньори на българските МСП са страните от Европейския съюз. Към тях е насочен 90,1% от експорта им. На второ място по активност на износа са европейски страни извън ЕС – Сърбия, Северна Македония, Турция и др.
За възприемането на международните изисквания за качество на дейността и продуктите свидетелства немалкият процент на български МСП, които вече са въвели международни стандарти – 58,2%. Това е обнадеждаващо за тяхното бъдещо равнопоставено участие в международната търговия и за цялостното развитие на бизнес отношенията им с чуждестранни партньори, коментират от ИАНМСП.
Участието в панаири и изложения в чужбина е важно за активизиране на процесите на интернационализацията на МСП. За съжаление делът на МСП, които имат такова участие все още не е голям – 26,4 % от МСП през последните 12 месеца.
Друга форма за активизиране на интернационализацията на МСП е участието в международни прояви, като търговски мисии, бизнес форуми, конференции, двустранни срещи и други. Резултатите от проучването показват, че едва 36,3% от предприятията са имали такова участие през последните 12 месеца.
Според проучването основен проблем пред предприятията е липсата на квалифицирана работна ръка. Той е посочен от 80,2% от участвалите в анкетата. На второ място по значимост се нареждат високите цени на материалите и суровините – 56%. Следват липсата на достатъчно финансови средства за въвеждане на иновации – 50,50%, високата цена на енергоносителите и липсата на оборотни средства, които отново са свързани с недостига на финансови средства.
Според 51,6% от анкетираните, МСП се нуждаят главно от специалисти с висше образование и такива със средно (44%). Най-голямо е търсенето на работна ръка с техническо образование – 67%. Това се дължи на въвеждането на сложна съвременна техника и технологии, както и на необходимостта от извършване на иновации.
Резултатите от проучването потвърдиха тенденцията предприятията да предпочитат да назначават специалисти с опит – 56%, а не млади специалисти, макар и с добро образование. Те разчитат, че така новоназначените специалисти ще могат да се включат незабавно в качественото изпълнение на възложените им задачи, а и, че ще спестят време и разходи за допълнително обучение на място.
Българските МСП очакват подкрепа от държавата за намиране на клиенти – 45,1%, участие в проекти по европейски програми – 24,2%, и за разработване на нови продукти – 17,6%.
Независимо от политическата несигурност в света и в страната, ненапълно благоприятната бизнес среда и проблемите, пред които са изправени, представителите на МСП у нас са оптимисти за развитието на предприятията им през следващите три години. Такава оценка дават 65,9% от анкетираните, като само 4,4% планират да прекратят бизнес дейността си.
Цялото проучване на ИАНМСП вижте тук.
Ключови думи: ИАНМСП бизнес климат
Област: Бизнес
ИАНМСП кани български МСП да се включат в национален щанд на Хановерски панаир 2025
ИАНМСП удължава срока за набиране на участници в търговската мисия за представяне на българския бизнес в Молдова
Бизнес климатът в промишлеността бележи слабо подобрение в края на 2024 г.
ИАНМСП създаде безплатна система за ранно предупреждение при вероятност от несъстоятелност
ИАНМСП организира търговска мисия за представяне на българския бизнес в Молдова
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта
© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.