Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricЦИЕС
СПМ Инструмент България ЕООД
8CELL
Последно от новини

11.02.2025   |   Строят завод за ремонт и поддръжка на самолети в Бургас


11.02.2025   |   Стартира обиколката на EMO World Tour 2025


11.02.2025   |   Internet of Metrology и квантовите сензори – основни теми на Международния конгрес по метрология 2025


11.02.2025   |   Пазарът на сензори за автомобилостроенето е на път да достигне 14,3 млрд. щатски долара


11.02.2025   |   Подготвя се търговска мисия за представяне на българската хранително-вкусова промишленост в Саудитска Арабия

CAD PointСПЕЙСКАДBulLingua

БЕА прогнозира двуцифрен ръст на електронната търговия у нас през 2025 г.

13.12.2024   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Българска Е-комерс Асоциация (БЕА) седмото издание на своя "ПАСПОРТ на е-комерс индустрията в България". Докладът за 2024 г. включва данни за онлайн търговията у нас, актуалните тенденции и нагласи на потребителите, наред с класация на онлайн магазините в България, изготвена на базата на проучвания и изследвания, проведени от БЕА и резултати от Европейския доклад за електронна търговия за 2024 г.

"През 2024 г. B2C продажбите по интернет отбелязват 20% ръст и надхвърлят 2,34 млрд. евро в България и съставляват 2,34% от БВП на страната ни. За сравнение през 2020 г. обемът на пазара бе 0,97 млрд. евро. За период от 4 години – 2020 - 2023 г., обемът на пазара е удвоен. Електронната търговия и дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места, нови форми на взаимодействие с потребителите и привличане на инвестиции", коментира Жанет Найденова, председател на БЕА.

Удобството на онлайн пазаруването

Основната причина за увеличаването на покупките онлайн е удобството, което електронната търговия предлага. Потребителите, много от които не са пазарували онлайн преди пандемията от COVID-19, все повече оценяват удобството на онлайн пазаруването. Вече над 59% от онлайн потребителите в България на възраст от 16 до 74 години пазаруват онлайн и този дял ще продължи да расте.

Най-голям дял – 95,5%, от онлайн купувачите през 2023 г. са закупували стоки и/или услуги от български онлайн магазини, 27,4% – от онлайн магазини в страни от Европейския съюз, а 12,9% – от магазини извън Съюза.

Данните от проучване на БЕА, проведено в периода септември – октомври 2024 г., с обхват над 4,9 млн. онлайн поръчки показва тенденция към нарастване на безконтактните доставки до шкафче на куриер, click & collect (поръчка онлайн с взимане от физически магазин) и увеличаване на банковите и мобилни плащания и плащанията с карти за сметка на наложения платеж.

Удовлетвореност на потребителите

Според "ПАСПОРТ 2024 на е-комерс индустрията в България" много повече хора купуват онлайн и все повече търговци на дребно продават онлайн. Лесното комбиниране на онлайн и офлайн пазаруване прави целият процес още по-прозрачен и сигурен за потребителите. Онлайн пазаруването е с високо ниво на сигурност и предоставя повече права на потребителите, като например да върнат поръчката в срок до 14 дни от нейното получаване, без да посочват причина, и да им бъдат възстановени парите по начина, по който са платени, в 14 дневен срок, без въпроси от страна на търговеца в случай на упражняване правото на отказ, посочват от БЕА и допълват, че в 7,99% от случаите купувачите са се възползвали от правото си на отказ в 14 дневен срок.

През 2024 г. БЕА подготви въвеждането на марка на доверие TRUSTMARK на българския пазар, чиято цел е да предостави допълнителна защита за потребителите и търговците чрез установяване на единен европейски набор от правила и критерии за независим одит от трета страна и осигуряване на яснa комуникация на тези правила. Знакът за доверие, поставен на уебсайта на онлайн магазин, означава, че компанията е поела ангажимент да работи в съответствие с Етичния кодекс на поведение за електронна търговия при спазване на всички регулации и закони.

Тенденции и потенциал за развитие

В онлайн бизнеса устойчивостта се оценява високо от потенциалните клиенти. Тъй като хората осъзнават своето въздействие върху околната среда и обществото, те търсят начини да го сведат до минимум. Растежът на електронната търговия предлага възможност за преосмисляне на използването на вторични материали и стоки, разширяване и насърчаване на повторна употреба, ремонт, повторно използване и "направи си сам". Секторът на електронната търговия играе ключова роля в свързването бизнеса и потребителите към пазара на употребявани стоки, който е процъфтяващ, посочват от БЕА.

Зеленото потребление се стимулира в голяма степен от представителите на поколението Y (т. нар "Милениали"), които държат да купуват екологично чисти продукти, сочи докладът на ДЕА. Това търсене на зелени продукти кара компаниите за електронна търговия да възприемат екологични практики и да осигурят увеличаване на покупките сред тази група потребители. Според данни, цитирани от БЕА, 51% от потребителите са готови да платят по-висока цена за продукт от социално ориентиран бизнес.

С политики, насърчаващи развитието на сектора, българските търговци могат да се възползват максимално от потенциала на Европейския пазар с над 500 млн. онлайн купувачи с утвърдена култура на пазаруване. България е напълно конкурентноспособна за трансгранична електронна търговия към европейските потребители, като браншът трябва да постигне подкрепяща среда за развитие и ползотворен диалог с институциите. Европейският потребител отдавна е възприел онлайн потреблението в бита си и информирано го използва, получавайки регулярно всички предимства на дистанционното пазаруване. Сред първите предпочитани пазари от българските онлайн търговци за трансгранична търговия са Румъния и Гърция, следвани от Полша, Чехия, Словакия и Унгария.

Предизвикателство за бизнеса е динамичната промяна в бизнес средата по отношение на законодателството и регулациите в индустрията. Значителното количество ново законодателство на ЕС представлява предизвикателство за местния бизнес, тъй като то трябва да се приложи на национално ниво. Необходим е по-добър баланс между прилагането на нови разпоредби и поддържането на конкурентоспособност и устойчив растеж, коментират от БЕА.

Очакванията на БЕА за 2025 г. са за плавен двуцифрен ръст спрямо 2024 г. , като онлайн продажбите B2C ще продължат да растат, като пазарът ще продължи да въвежда иновации и да се развива. Към настоящия момент съотношението на обема на B2C електронната търговия в България към е-БВП на страната е 2,34%. В Европа то е средно между 4% и 5%, в Гърция е 7,87%, а в Румъния 3,32%.

     
Източник: БЕА; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: БЕА   електронна търговия  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии

Жителите в кои региони на ЕС най-много пазаруват в интернет


ЛогиСофт представи иновативно конвейерно решение за сортиране на пратки на Balkan eCommerce Summit 2024


ЛогиСофт с обновен уебсайт в синхрон с актуалния фокус на компанията върху решенията за е-търговията и куриерския бизнес


Schneider Electric обяви нова партньорска програма за електронна търговия


Акцент в конференцията на АБЕА ще бъде финансирането за енергийна ефективност и ВЕИ

Schneider Electric
ЦИЕС
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Бизнес
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...