ПОСЕТЕТЕ ОЩЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА
05.12.2024 | Европейски проект с инициативи срещу замърсяването на водите с микропластмаси в Дунавския регион
05.12.2024 | Нова дигитална карта показва иновативни енергийни решения и проекти на Стария континент
05.12.2024 | Вятърният сектор в ЕС се нуждае от над 200 хил. нови работници до 2030 г.
05.12.2024 | По нова схема с 1,15 млн. лева държавна помощ ще бъдат финансирани съоръжения за съхранение на енергия у нас
05.12.2024 | Европейската банка за водород с втори търг с бюджет 1,2 млрд. евро
Швеция е първата страна в света, в която реална фериботна линия се обслужва от електрически плавателен съд, който използва технологията на подводните криле. Новият ферибот модел Candela P-12 "Nova" започва да обслужва пътниците, пътуващи от предградието Тапстрьом на о. Екерьо до Кметството на Стокхолм, в края на октомври 2024 г. Плавателният съд преодолява разстоянието от 15 км, движейки се безшумно на метър над водата, за само половин час, съобщават от Candela – компанията, която проектира и построява P-12 "Nova".
За радост на редовните пътници по линията новият електрически кораб намалява наполовина времето, необходимо, за да стигнат от Тапстрьом до Стокхолм. За шведската столица, а вероятно и за света, това може да означава, че в бъдеще градският воден транспорт може да бъде устойчив, достъпен и по-бърз от пътуването с автомобил, коментират от Candela.
"Nova" е първият кораб модел P-12 на Candela, който е пуснат в експлоатация. Неговите компютърно управляеми подводни криле го издигат над водата, понижававайки енергийната консумация с 80% в сравнение с конвенционалните плавателни съдове, като намаляват триенето с водата.
"Конвенционалните кораби не са се променили особено за 100 години и са сред най-малко енергийноефективните начини за транспорт, конкуриращи се само с боен танк", коментира Густав Хаселског, главен изпълнителен директор на Candela.
Предизвикателството при конвенционалните бързи плавателни съдове е, че те потребяват огромни количества енергия при висока скорост, плавайки във водата. Това ги прави трудни за електрифициране, тъй като обсегът им е ограничен дори и ако имат големи батерии. Стокхолм разполага с приблизително 70 публични транспортни плавателни съда, които използват повече изкопаеми горива от градските автобуси и влакове взети заедно, въпреки че са само малка част от общия транспортен парк. Водният транспорт е скъп и бавен, тъй като плавателните съдове създават големи вълни, заради което скоростта им в центъра на града е ограничена.
Въпреки това обаче много жители на града обичат да пътуват по вода. Стокхолм иска да използва възобновяема енергия за всичките си плавателни средства с цел да редуцира емисиите и да минимизира риска от разрушителни вълни.
Според Candela именно технологията с подводни криле на P-12 е ключът към справянето с тези предизвикателства.
Тъй като "Nova" лети над водата вместо да минава през нея като конвенционалните плавателни съдове, тя създава минимални вълни. В резултат фериботът може да се движи с висока скорост в границите на града, където другите плавателни съдове са ограничени заради регулациите за вълните. "Nova" използва 100% възобновяемо електричество и издава минимален шум дори при висока скорост благодарение на електрическите C-POD двигатели без механична скоростна кутия.
Благодарение на технологията с подводни криле "Nova" е не само най-бързият електрически ферибот в света, но и най-бързият в обществения транспортен парк на Стокхолм, движейки се с 25 възела – изпреварвайки дизеловите фериботи клас V, които досега държаха рекорда за скорост, отбелязват от Candela.
"В много градове най-краткият маршрут е по вода, която е най-старата инфраструктура на човечеството. Днес нашите водни пътища не се използват особено заради високите разходи, притесненията заради вълните и емисиите на традиционните плавателни средства. Ако можем да отключим този потенциал, ще можем да направим градовете по-привлекателни", смята Хаселског.
Благодарение на своята енергийна ефективност "Nova" не изисква скъпа пристанищна инфраструктура и може да се зарежда на обикновена станция за бързо зареждане на автомобили пред Кметството на Стокхолм. Големият й обсег позволява да спазва графика на традиционните дизелови фериботи, като се презарежда по време на обедната почивка.
"Nova" ще обслужва пътници през есента на 2024 г. до замръзването на водата, като ще поднови дейност през пролетта и ще продължи да обслужва линията през август 2025 г. Линията е пилотен проект, реализиран от Candela, Trafikverket и регион Стокхолм (SL), целящ да провери как технологията с подводни криле може да осигури по-бързо, по-достъпно и беземисионно пътуване по вода, създавайки нови транзитни маршрути в Стокхолм.
Шведската столица няма да бъде единственото поле за изява за новия електрически плавателен съд. През 2024 г. Candela е получила поръчки за него от Саудитска Арабия, Нова Зеландия и Берлин.
Ключови думи: воден транспорт обществен транспорт електрификация
Област: Технологии
НКЖИ стартира изграждането на нова тягова подстанция в Русе
Какви стъпки се предприемат за декарбонизация на строителния сектор в Северна Америка
Враца електрифицира междуселищния транспорт с шест електробуса и три зарядни станции
Бизнесът събра финансиране от близо 14 млрд. щатски долара за развитието на зарядната инфраструктура по света
Необходими са повече инвестиции в дигитализация, автоматизация и електрификация
АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG.
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!
04.12.2024 | Летище Стара Загора ще се превърне в индустриална зона
03.12.2024 | EVN България и BILLA България изграждат мрежа от зарядни станции за бързо зареждане на електромобили
03.12.2024 | ЕСИ стартира набирането на проектопредложения по схемата на EIC Accelerator за 2025 г. с бюджет от 634 млн. евро
02.12.2024 | ЕСО се включи в европейски проект за разработване на иновативни кабелни технологии
29.11.2024 | В Барселона заработи първата в света инсталация за възстановяване на отпаден студ от LNG терминал
04.12.2024 | Летище Стара Загора ще се превърне в индустриална зона
03.12.2024 | EVN България и BILLA България изграждат мрежа от зарядни станции за бързо зареждане на електромобили
03.12.2024 | ЕСИ стартира набирането на проектопредложения по схемата на EIC Accelerator за 2025 г. с бюджет от 634 млн. евро
02.12.2024 | ЕСО се включи в европейски проект за разработване на иновативни кабелни технологии
29.11.2024 | В Барселона заработи първата в света инсталация за възстановяване на отпаден студ от LNG терминал
Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев
ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта
© Copyright 2010 - 2024 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.