Industry Info  
TLL Media
TLL Media

ГБИТК представи резултатите от годишната си анкета за бизнес средата в България

06.06.2024   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) оповести резултатите от тазгодишното издание на традиционното си проучване сред своите членове за бизнес средата в България. Тази година в анкетата, проведена в периода от 19 февруари до 15 март 2024 г., се включиха 81 представители на фирми – членове на ГБИТК. От тях 75% представляват малки и средни предприятия с до 249 служители, а 25% са големи компании.

Членовете на ГБИТК са основно български предприятия, които поддържат търговски и икономически връзки с Германия, както и германски инвеститори в България. На въпроса "Как оценявате настоящата икономическа обстановка в България?" 22% от анкетираните отговарят, че е добра, а 52% я определят като задоволителна. Относно очакванията за развитието на българската икономика през настоящата година в сравнение с предходната, 24% смятат, че тя ще се подобри, а 48% не очакват промяна.

От участниците в анкетата 30% определят настоящата ситуация в своя бранш като добра спрямо 37% в сравнение с миналата година, а 45% смятат, че тя ще остане непроменена. Почти двойно е нараснал броят на анкетираните, които посочват, че очакват влошаване на ситуацията в техния бранш – 34%, спрямо 18% през 2023 г.

ГБИТК отчита значителна промяна в нагласите, свързани с развитието на износа. Само 19% от участниците в допитването през 2024 г. смятат, че той ще се подобри, докато преди година техният дял е бил 38%. Тази година цели 20% от анкетираните посочват, че той ще се влоши, спрямо 9% през миналата година.

Близо 90% отново биха избрали България за инвестициите си

На традиционния въпрос "Как ще се развият инвестиционните Ви разходи през тази година в сравнение с предходната?" 43% от анкетираните отговарят, че те ще се повишат (спрямо 48% през предходната година), а 36% смятат, че ще останат същите. 89% от всички запитани биха избрали отново България за своите инвестиции.

Като предимства на България участниците в анкетата посочват:

  • Членството на страната в Европейския съюз – 77% са много доволни и доволни от него;
  • Цена на работната ръка – 38% от компаниите са доволни или много доволни;
  • Данъчна тежест – 56% от анкетираните са доволни и много доволни, и данъчна система – 41% са доволни и много доволни, а 42% са средно доволни;
  • 84% от анкетираните са много доволни и доволни от качеството и достъпа до мобилен интернет, а 79% много доволни и доволни от високоскоростния интернет.

Представителите на бизнеса са сблъскват с различни предизвикателства, сред които най-ярко се открояват онези, свързани с:

  • Политическа и социална стабилност;
  • Наличност на квалифицирани кадри;
  • Качество на академичното и професионалното образование;
  • Корупция и престъпност.

Необходимост от спешни мерки за решаване на проблема с кадрите

От гледна точка на развитието на българската икономика, осигуряването на квалифицирани специалисти за бизнеса е сред най-неотложните мерки. Необходими са бързи решения, както от страна на държавата, така и от страна на компаниите, за да се позиционира и развива България като атрактивно място за бизнес в бъдеще, посочват от ГБИТК.

С наличността на квалифицирани кадри 55% от компаниите са по-скоро недоволни и много недоволни. Тази тематика е пряко свързана с темата за качеството на академичното (45% са по-скоро недоволни и много недоволни) и професионалното образование (40% са по-скоро недоволни и много недоволни).

Според анкетата, 63% от запитаните посочват увеличаването на разходите за труд като основен ефект от недостига на квалифицирани кадри, а 39% смятат, че това ще доведе до намаляване на планираните инвестиционни намерения.

Анкетата също така разкрива мерките, които компаниите планират да предприемат за смекчаване на последиците от недостига на кадри – 62% ще залагат на повишаване на дигитализацията, 56% от фирмите възнамеряват да разширят вътрешнофирмените обучения, 45% планират да увеличат заплатите над средното ниво за пазара.

Бизнесът иска по-голяма предвидимост

Компаниите продължават да изразяват най-силно недоволство относно борбата с корупцията и престъпността. Според 75% от анкетираните, те са много недоволни или недоволни от предприетите мерки в тази област и считат, че са необходими много повече усилия. Наблюдава се тенденция за намаляване на недоволството спрямо 2023 г., когато този процент е бил 84%.

Резултатът от 60% по-скоро недоволни и много недоволни по отношение на политическата и социалната стабилност е израз на желанието на бизнеса за по-голяма предвидимост.

Оценката на факторите "правна сигурност" и "прозрачност на обществените поръчки" показва необходимост от промени и реформи, като съответно 42% и 56% от анкетираните са по-скоро недоволни и много недоволни от тях.

Наред с удовлетвореността на компаниите от членството на България в Европейския съюз се наблюдава запазване на положителната нагласа към въвеждането на единната европейска валута, като 80% от запитаните желаят въвеждането на еврото спрямо 81% през 2023 г. На въпроса дали искат България да се присъедини пълноправно към Шенген 94% от анкетираните отговарят утвърдително.

Доверието в публичната администрация остава почти непроменено спрямо 2023 г., като едва 13% от респондентите са доволни. По отношение на предвидимостта на икономическата политика 7% от анкетираните са доволни, а 49% са със средна степен на удовлетвореност.

Германия остава ключов пазар за българските компании

Германия остава най-важният търговски партньор на България и ключов пазар за българските продукти и услуги. Според данни на Федералното министерство на икономиката и опазване на климата на Германия търговският обмен между България и Германия за 2023 г. възлиза на 11,8 млрд. е"вро. За посочения период България е изнесла стоки за Германия на стойност 5,96 млрд. евро., а вносът на България от Германия е 5,86 млрд. евро.

От гледна точка на развитието на българската икономика най-неотложните мерки са свързани преди всичко с осигуряването на квалифицирани специалисти за бизнеса и с дигиталната трансформация с цел адаптиране на образователния сектор към нуждите на българската икономика. В тези области са необходими бързи решения и от страна на държавата, и от страна на компаниите, за да може България да се позиционира и развива като атрактивно място за правене на бизнес в бъдеще.

     
Източник: ГБИТК

Ключови думи: ГБИТК   бизнес климат  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
Л-Клас
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Бизнес
ABB Bulgaria
 
реклама
Automotive Cluster
Последно от Бизнес
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2024 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...