Industry Info  
Дебулко
Дебулко

Как се променя световната търговска карта в контекста на засилен икономически натиск и нови регионални взаимоотношения

08.02.2024   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Докато световната икономика се опитва да се нагоди към продължаващите икономически и геополитически натиск и смущения, познатите пътища на световната търговска карта започват да се пренареждат и да се засилва ролята на регионалните връзки в световната търговия.
 
Променящата се картина в търговията показва, че световната търговия расте с по-бавни темпове от световната икономика – фундаментална промяна спрямо основаващия се на търговията глобализъм, на който светът се радваше през повечето години след края на Студената война. Световната търговия на стоки се очаква да расте средно с 2,8% на година до 2032 г. в сравнение с очаквания среден годишен ръст от 3,1% на световния БВП през същия период, сочи нов анализ на Boston Consulting Group (BCG).
 
Възникването и растящото значение на регионалните търговски коридори води до отслабване на традиционно установените и бързо растящи търговски пътища като Китай – САЩ и Китай – Европейски съюз.

Трайни промени в движението на стоки по света

"Световната търговия се променя и познатата някога карта е прекроена", коментира Николаус Ланг, управляващ директор и старши партньор в BCG и съавтор на анализа. "След като веригите на доставките са ребалансирани и съседните държави са затвърдили регионалните си търговски връзки, очакваме да видим трайни промени в движението на стоки по света."
 
Проучването откроява пет тенденции в световната търговия, които ще имат важно влияние в световен мащаб през следващото десетилетие:

  • Продължаващото търговско напрежение и растящата "управлявана търговия" между Китай и Запада води до спад в търговията между Запада и Китай. Очакваният спад в търговията между САЩ и Китай е една от най-важните промени на световната търговска карта, като от 2022 г. до 2032 г. той е в размер на 197 млрд. щатски долара. Търговията на Китай с ЕС ще продължи да расте, но много по-бавно в сравнение със средното за света;
  • САЩ, Канада и Мексико ще се възползват от сключеното между тях споразумение (USMCA) и търговията на САЩ със съседите й се очаква да нарасне с 466 млрд. щатски долара през следващото десетилетие;
  • Страните от Югоизточна Азия са сред най-големите печеливши в новия търговски световен ред с очакван ръст от 1,2 трилиона щатски долара в следващите десет години в резултат на налагането й като ключова дестинация за компаниите, търсещи начин да намалят зависимостта си от Китай в сферата на производството и доставките на суровини. Силните основи в региона на Югоизточна Азия сами по себе си също привличат инвестиции и търговска активност;
  • Индия печели от ниските разходи, все по-добре подготвената работна ръка и подобряващата се логистика, за да се издигне като основен вътрешен пазар и дестинация "Китай + 1" за глобалното производство. Индия се очаква да постигне среден годишен ръст от 6,3%, над два пъти по-голям от средния за света;
  • По-голямата част от търговията на Русия се пренасочва към държавите от БРИКС (Бразилия, Китай, Индия и Южна Африка). Докато руската търговия с Китай и Индия ще нарасне със 134 млрд. щатски долара и 26 млрд. щатски долара, съответно, до 2032 г., търговията с ЕС ще намалее с 222 млрд. щатски долара.

 
"В година, в която предстоят много важни избори и близо половината свят ще гласува, очакваме постоянен фокус на индустриалната политика върху националната икономическа сигурност, създаването на работни места и зелената енергия. Последица от това ще бъде засилването на регионалните търговски групирания, особено в Северна Америка, ЕС и Югоизточна Азия", коментира Марк Гилбърт, управляващ директор и старши партньор в BCG.

Преосмисляне на веригата на доставките

Китай е най-големият износител на производствени стоки, но се подхлъзва в относителната конкурентоспособност на разходите и вътрешната му икономика се забавя. В резултат некитайските компании преосмислят веригата на доставките си и търговията, която спира да тече между Китай и Запада, се насочва все по-често в друга посока. Очаквано от това ще се възползват страните от Югоизточна Азия и Индия, тъй като много компании преместват производството си в тези икономики, за да намалят рисковете в световните вериги на доставки и за да получат достъп до нови пазари. В резултат търговията между Югоизточна Азия и Китай ще нарасне с впечатляващите 616 млрд. щатски долара през предстоящото десетилетие, а търговията между страните от Югоизточна Азия и САЩ и Япония също ще нарасне с над 200 млрд. щатски долара.
 
"Тези промени в търговските модели променят световната икономика. Компаниите трябва да са внимателни и решителни или рискуват да бъдат провалени от бързопроменящи се фактори извън техния контрол", коментира Майкъл МакАду, патньор в BCG. Според него онези, които изпреварват събитията, вече инвестират в укрепване на устойчивостта на веригите за доставки, реагирайки на нестабилността и изграждайки правилния капацитет за справяне с рискове и киберзаплахи.

     
Източник: BCG; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: BCG   търговия  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
Филкаб
Л-Клас
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Международен панаир Пловдив 2024
Последно от Бизнес

24.06.2024   |   Нов онлайн инструмент на IEA сравнява емисиите на традиционните и електрическите автомобили


19.06.2024   |   LEDiL придобива Ingemann Components


19.06.2024   |   Осветителният сектор преследва все по-амбициозни цели за декарбонизация


19.06.2024   |   Оправдано ли е усилието на фирмите да върнат служителите в офисите


18.06.2024   |   Водещи глобални компании подкрепиха въвеждането на отворен стандарт за оперативна съвместимост при периферните изчисления

ABB Bulgaria
 
реклама
Международен панаир Пловдив 2024
8 CELL
Последно от Бизнес

24.06.2024   |   Нов онлайн инструмент на IEA сравнява емисиите на традиционните и електрическите автомобили


19.06.2024   |   LEDiL придобива Ingemann Components


19.06.2024   |   Осветителният сектор преследва все по-амбициозни цели за декарбонизация


19.06.2024   |   Оправдано ли е усилието на фирмите да върнат служителите в офисите


18.06.2024   |   Водещи глобални компании подкрепиха въвеждането на отворен стандарт за оперативна съвместимост при периферните изчисления

IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2024 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...