Industry Info  

Как се променя световната търговска карта в контекста на засилен икономически натиск и нови регионални взаимоотношения

08.02.2024   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Докато световната икономика се опитва да се нагоди към продължаващите икономически и геополитически натиск и смущения, познатите пътища на световната търговска карта започват да се пренареждат и да се засилва ролята на регионалните връзки в световната търговия.
 
Променящата се картина в търговията показва, че световната търговия расте с по-бавни темпове от световната икономика – фундаментална промяна спрямо основаващия се на търговията глобализъм, на който светът се радваше през повечето години след края на Студената война. Световната търговия на стоки се очаква да расте средно с 2,8% на година до 2032 г. в сравнение с очаквания среден годишен ръст от 3,1% на световния БВП през същия период, сочи нов анализ на Boston Consulting Group (BCG).
 
Възникването и растящото значение на регионалните търговски коридори води до отслабване на традиционно установените и бързо растящи търговски пътища като Китай – САЩ и Китай – Европейски съюз.

Трайни промени в движението на стоки по света

"Световната търговия се променя и познатата някога карта е прекроена", коментира Николаус Ланг, управляващ директор и старши партньор в BCG и съавтор на анализа. "След като веригите на доставките са ребалансирани и съседните държави са затвърдили регионалните си търговски връзки, очакваме да видим трайни промени в движението на стоки по света."
 
Проучването откроява пет тенденции в световната търговия, които ще имат важно влияние в световен мащаб през следващото десетилетие:

  • Продължаващото търговско напрежение и растящата "управлявана търговия" между Китай и Запада води до спад в търговията между Запада и Китай. Очакваният спад в търговията между САЩ и Китай е една от най-важните промени на световната търговска карта, като от 2022 г. до 2032 г. той е в размер на 197 млрд. щатски долара. Търговията на Китай с ЕС ще продължи да расте, но много по-бавно в сравнение със средното за света;
  • САЩ, Канада и Мексико ще се възползват от сключеното между тях споразумение (USMCA) и търговията на САЩ със съседите й се очаква да нарасне с 466 млрд. щатски долара през следващото десетилетие;
  • Страните от Югоизточна Азия са сред най-големите печеливши в новия търговски световен ред с очакван ръст от 1,2 трилиона щатски долара в следващите десет години в резултат на налагането й като ключова дестинация за компаниите, търсещи начин да намалят зависимостта си от Китай в сферата на производството и доставките на суровини. Силните основи в региона на Югоизточна Азия сами по себе си също привличат инвестиции и търговска активност;
  • Индия печели от ниските разходи, все по-добре подготвената работна ръка и подобряващата се логистика, за да се издигне като основен вътрешен пазар и дестинация "Китай + 1" за глобалното производство. Индия се очаква да постигне среден годишен ръст от 6,3%, над два пъти по-голям от средния за света;
  • По-голямата част от търговията на Русия се пренасочва към държавите от БРИКС (Бразилия, Китай, Индия и Южна Африка). Докато руската търговия с Китай и Индия ще нарасне със 134 млрд. щатски долара и 26 млрд. щатски долара, съответно, до 2032 г., търговията с ЕС ще намалее с 222 млрд. щатски долара.

 
"В година, в която предстоят много важни избори и близо половината свят ще гласува, очакваме постоянен фокус на индустриалната политика върху националната икономическа сигурност, създаването на работни места и зелената енергия. Последица от това ще бъде засилването на регионалните търговски групирания, особено в Северна Америка, ЕС и Югоизточна Азия", коментира Марк Гилбърт, управляващ директор и старши партньор в BCG.

Преосмисляне на веригата на доставките

Китай е най-големият износител на производствени стоки, но се подхлъзва в относителната конкурентоспособност на разходите и вътрешната му икономика се забавя. В резултат некитайските компании преосмислят веригата на доставките си и търговията, която спира да тече между Китай и Запада, се насочва все по-често в друга посока. Очаквано от това ще се възползват страните от Югоизточна Азия и Индия, тъй като много компании преместват производството си в тези икономики, за да намалят рисковете в световните вериги на доставки и за да получат достъп до нови пазари. В резултат търговията между Югоизточна Азия и Китай ще нарасне с впечатляващите 616 млрд. щатски долара през предстоящото десетилетие, а търговията между страните от Югоизточна Азия и САЩ и Япония също ще нарасне с над 200 млрд. щатски долара.
 
"Тези промени в търговските модели променят световната икономика. Компаниите трябва да са внимателни и решителни или рискуват да бъдат провалени от бързопроменящи се фактори извън техния контрол", коментира Майкъл МакАду, патньор в BCG. Според него онези, които изпреварват събитията, вече инвестират в укрепване на устойчивостта на веригите за доставки, реагирайки на нестабилността и изграждайки правилния капацитет за справяне с рискове и киберзаплахи.

     
Източник: BCG; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: BCG   търговия  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Automotive Cluster
Последно от Бизнес
ABB Bulgaria
 
реклама
Automotive Cluster
Последно от Бизнес
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2025 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...