Industry Info  
Дебулко
Дебулко

Близо половината от българите предпочитат мебели, произведени в България

28.11.2023   |   Начало»Бизнес
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

На Годишната си конференция, състояла се на 24 и 25 ноември т. г. в Боровец, Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП) обяви резултатите от национално проучване на агенция "Тренд" за потребителските нагласи при избора на мебели. Според него близо половината от българите (44%) предпочитат мебели, произведени в България.

Водещи фактори при избор на продукцията, произведена у нас, са гаранцията за качество, по-приемливата цена и подкрепата за родния бизнес. Според данните около една трета от потребителите (32%) нямат предпочитания по отношение на страната на производство. Жителите на малките градове и селата по-често споделят, че предпочитат българска продукция, докато тези в столицата посочват на първо място, че приемливи за тях са и трите вида производство (България, Европа и страни извън Европейския съюз). Около 32% от българите избират мебели както от България, така също от Европа и от страни извън ЕС.

Само 4% от българите купуват мебели често – веднъж или няколко пъти в годината. Близо една пета (19%) осъществяват такава покупка веднъж на няколко години, като най-често това са хора в активна възраст между 30 и 60 години, висшистите, хората с доход на домакинството над 2000 лв. и живеещите в столицата. Близо 4 от 10 души са посочили, че не купуват мебели. Делът е по-висок от средния сред най-младите (под 30 години) и най-възрастните (над 70 години), хората с основно и по-ниско образование, тези с месечен доход на домакинството до 1000 лв., както и живеещите в малките градове и селата.

Цената остава водещ фактор при избора на мебели

Водещият фактор при покупката на мебели за българите се оказва цената. Тя се нарежда на първо място без значение от възрастта или месечния доход на участниците в анкетата. Приблизително сходно по значение е и качеството на изработката, следвано от дизайна и вида на материалите. Критерии с по-периферно значение са продуктите да отговарят на европейските стандарти и да са изработени по екологичните изисквания.

Произходът и материалите имат основно значение за близо една трета от участниците (31%) в анкетата, които са и най-взискателни при избора си. Това са по-често хора между 30 и 50 годишна възраст, притежаващи висше образование и с доход на домакинството над 2000 лв. Около 21% се съгласяват, че произходът и материалите са важни, но признават, че невинаги се съобразяват с това при покупка. Близо една четвърт (24%) споделят, че единственото, с което се съобразяват, са цената и външният вид на мебелите.

Данните от проучването сочат, че най-често сменяните мебели са леглата и матраците – половината от хората, които купуват мебели, са дали този отговор. Една трета посочват, че най-често сменят столовете, малко над една четвърт (26%) – диваните и креслата.

Доминация на покупките на място в магазин или шоурум

Според анкетата най-предпочитаният начин за покупка на мебели все още си остава на място в магазин или шоурум. Онлайн търговията в сектора все още е недостатъчно разпространена, като само 5% от купуващите мебели предпочитат този метод. Въпреки това онлайн сайтовете и каталозите имат своята значима роля, тъй като 34% от хората ги използват, за да се ориентират за марки, цени и качество, преди да посетят физически магазин. Онлайн разглеждането и пазаруването са по-популярни сред хората до 50-годишна възраст, висшистите и жителите на столицата. Около 14% от анкетираните използват традиционния метод на консултиране с приятели и роднини относно техния опит с определени мебели. Методът е популярен сред жителите на селата.

На 24 ноември конференцията откри председателят на БКДМП проф. д-р Васил Живков, в официалната част се включиха още заместник-министърът на земеделието Мирослав Маринов, изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по горите инж. Стоян Тошев, председателят на УС на Българската стопанска камара (БСК) Добри Митрев, деканът на факултет "Горска промишленост" в Лесотехнически университет – София проф. Живко Гочев, заместник-кметът на Самоков Люба Кленова, Ивелин Желязков, директор тристранно сътрудничество в Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) и др. В събитието участва и продуцентът Андрей Арнаудов, който представи възможностите за живот и работа в България, които платформата Bulgaria Wants You предоставя.

В рамките на конференцията бяха връчени и традиционните годишни награди на БКДМП. Победителите в шестте категории са:

  • Марк Декор – категория "Най-бързо развиващо се микропредприятие";
  • Фореста Мебел – категория "Най-бързо развиващо се малко предприятие";
  • Рико Стил – категория "Най-бързо развиващо се средно предприятие";
  • Мебели Виденов – категория "Най-бързо развиващо се голямо предприятие";
  • Мебелор – категория "Износител на годината в сектор мебелно производство";
  • Кроношпан България – категория "Износител на годината в сектор дървообработване".

За първи път тази година Камарата присъди и специални награди за лоялни фирми, които членуват без прекъсване в организацията от над 13 години и я подкрепят неотлъчно.

В рамките на събитието се проведе и дискусия "Кръгова икономика и устойчиво развитие в мебелната промишленост" с участието на представители на Кроношпан България, БСК, Българската асоциация кръгов текстил и denkstatt. Обсъдени бяха възможностите за устойчиво развитие на сектора и управлението на отпадъци от мебелната промишленост, възможностите за рециклиране и др.

Българският дизайнер Светослав Тодоров от студио Mode, нocитeл нa peдицa международни отличия, разказа повече за връзката между дизайна на мебелите и производството им.

Партньори на конференцията бяха Schneider Electric, Кроношпан България, Порше Интер Ауто, Кастамону България, Blum, Рико Стил, Троя Стил Пласт, Ламина, Гораинвест.

     
Източник: БКДМП

Ключови думи: БКДМП   мебелна промишленост   дървообработваща промишленост  

Област: Бизнес  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии
Schneider Electric
ЦИЕС
Л-Клас
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Sales Club Conference 2024
Последно от Бизнес
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2024 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...