Industry Info  
Industry InfoSchneider ElectricЦИЕС
Л-Клас
СПМ Инструмент България ЕООД
8 CELL
Последно от новини

09.09.2024   |   Спейскад представя високотехнологични решения за проектиране и производство на MachTech&InnoTech 2024


05.09.2024   |   Представят възможностите за участие в десетата тръжна процедура на ЕКА за България на събитие в София


05.09.2024   |   Уебинар представя възможности за финансиране на проекти за централизирано отопление


05.09.2024   |   Университетът в Маями ще използва геотермална енергия за постигане на целите за въглеродна неутралност


05.09.2024   |   Производството среща иновациите на Advanced Engineering 2024

CAD PointСПЕЙСКАДМеждународен панаир Пловдив 2024

Могат ли старите витла от вятърни турбини да се превърнат в строителни материали

23.02.2023   |   Начало»Технологии
Редактор
Мира Станкова
Мира Станкова
Мира Станкова Редактор
Мира Станкова

Изследователи от Факултета по гражданско и екологично инженерство и Факултета по архитектура на Техническия университет в Гданск работят по нова система за рециклиране на витла на вятърни турбини, която би позволила повторната им употреба в строителството и архитектурата, съобщават от висшето учебно заведение.
 
"Витлата на вятърните турбини се изработват главно от композитни полимерни материали. Често имат слоеста структура, съставена от стъклени и карбонови влакна и смоли. Заради високото съдържание на влакна те се отличават с много добро съотношение сила-тегло и отлична товароносимост и трайност, но в същото време тези характеристики ги правят трудни за рециклиране", коментира проф. Магдалена Руцка, ръководител на проекта.

Възможност за решаване на актуално проблеми в строителството

Витлата са проектирани да издържат средно 20 до 25 години и трябва да бъдат депонирани, след като достигнат края на експлоатационния си живот. "В момента те се озовават на сметища или се рециклират с механични, термични или химични методи. Много от тези подходи са енергоемки и вредни за околната среда. В нашия проект искаме да предложим всеобхватен подход към рециклирането на витлата, който е възможно най-енергийноефективен в сравнение със сега използваните методи", посочва проф. Руцка. По нейните думи новият метод ще се възползва от високата товароносимост на витлата и ще допринесе за решаване на някои от актуалните проблеми в строителството, включително такива, свързани с ограничените количества от някои материали.
 
Проектът ще се развива едновременно в три направления – всяко с различна цел, като изследователите ще разработят няколко варианта за повторна употреба на витлата на вятърните турбини.

Навеси за велосипеди и пешеходни мостове

Първото направление ще бъде архитектурно. В неговите рамки ще се организира архитектурен конкурс за проекти за повторно използване на витла като елементи за улични мебели като например навеси за велосипеди.
 
Второто направление ще се фокусира върху възможността фрагменти от витлата да се използват като подемни елементи в строителството и инфраструктурата и планира да създаде концептуален модел на греда за пешеходен мост.
 
Екипът ще проучва състоянието на витлата при достигане на края на експлоатационния им живот и ако то позволи използването им за структурни приложения, от тях ще бъдат изработени структурни елементи и компоненти за улични мебели. Сред възможните приложения на по-дългите фрагменти се споменават компоненти за всякакви видове покривни конструкции, включително подлези, както и за огради, стени за катерене, фундаменти.
 
В случай че състоянието на витлото не позволява използването му за подобни цели, ще се определи процедура, която да позволи смилането му и използването му като инертен материал.

Алтернатива на естествените агрегати в бетона

Третото направление на проекта предвижда да се определи възможността натрошени части от витлата да се използват като агрегат за бетон. Изследователите изчисляват, че натрошените витла могат да съставляват до 40% от обема на естествения агрегат, използван за производството на бетонна смес в инженерни конструкции при запазване на здравината и трайността на бетона.
 
"Добивът на естествени агрегати и обработката им чрез измиване и натрошаване за производството на бетон изисква много енергия. Освен това, в някои региони има проблеми с недостиг на някои от агрегатните фракции. Виждаме възможност да заменим някои от агрегатите с рециклирани витла. Проведените начални проучвания са обещаващи. Все още ни предстоят дълги тестове за издръжливост, след които ще можем да определим качествата на циментния композит, получен по този начин", коментира д-р Марзена Купринска, координатор на третия екип.
 
Изследователите изтъкват, че депонирането на витлата на вятърните турбини е проблем, с който светът вече се сблъсква.
 
"Предвиждаме в Полша в резултат на развитието на вятърната енергетика, включително на сушата, проблемът да расте и тогава ние ще предложим готови решения", посочва проф. Руцка. "Рециклирането на витлата е важна тема, която се дискутира на много места по света, но много аспекти все още не са напълно проучени или към тях може да се подходи по различен начин, върху което се фокусира и нашето проучване".

     
Източник: ТУ – Гданск; Снимка: ТУ – Гданск; Dreamstime

Ключови думи: Технически университет – Гданск   ВЕИ   вятърни турбини   рециклиране   строителство  

Област: Технологии  

Fanuc
ABB Bulgaria
FANUC
Подобни статии

Производството на електроенергия в ЕС е по-зелено от всякога, сочи доклад на Eurelectric


Mitsubishi Chemical Group тества нов метод за рециклиране на стари автомобилни гуми


Стартира процедурата RESTORE с бюджет от близо 1,2 млрд. лева за проекти за съхранение на ВЕИ енергия


Предстои трето издание на "Лаборатория за вятърни идеи" с фокус върху Североизточна България


Онлайн конференция запознава с добри практики в сферата на рециклирането и алтернативните горива и суровини

Schneider Electric
Филкаб
Л-Клас
СПМ Инструмент България ЕООД

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


Форум 2024
Automotive Cluster
Последно от Технологии

04.09.2024   |   Откритие на учени от HKUST проправя пътя към създаването на иновативни носими осветителни тела и дисплеи


02.09.2024   |   Инженери от MIT изобретиха батерии с размер на прашинки пясък за захранване на миниатюрни роботи


28.08.2024   |   Община Берковица внедрява решение за интелигентно сметосъбиране


28.08.2024   |   Малки промени в подхода към осветлението помагат за намаляване на светлинното замърсяване


23.08.2024   |   Учени предлагат иновативна водна охладителна система за фотоволтаични модули

ABB Bulgaria
 
реклама
Форум 2024Automotive Cluster
8 CELL
Последно от Технологии

04.09.2024   |   Откритие на учени от HKUST проправя пътя към създаването на иновативни носими осветителни тела и дисплеи


02.09.2024   |   Инженери от MIT изобретиха батерии с размер на прашинки пясък за захранване на миниатюрни роботи


28.08.2024   |   Община Берковица внедрява решение за интелигентно сметосъбиране


28.08.2024   |   Малки промени в подхода към осветлението помагат за намаляване на светлинното замърсяване


23.08.2024   |   Учени предлагат иновативна водна охладителна система за фотоволтаични модули

IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ И ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
Условия за ползване
Изисквания и условия за реклама
Карта на сайта

© Copyright 2010 - 2024 ТИ ЕЛ ЕЛ МЕДИА ООД. Всички права запазени.

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯОНЛАЙН СЪБИТИЯБизнесИндустриално видеоПредстоящоОбяви за работаПроектиТехнологииОбществени поръчки/ТърговеСъбитияЕкспертноКариери
 

ОЩЕ ПОРТАЛИ ОТ ГРУПАТА

IndustryInfo.BG

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...