Industry Info  
Festo
Festo

Доколко иновативни са българските предприятия

01.07.2022   |   Бизнес
 

Националният статистически институт (НСИ) публикува данни за иновационната дейност на предприятията в България през периода 2018 – 2020 г. Според тях през посочения период 36,2% от предприятията с 10 и повече заети лица осъществяват иновационна дейност, като в сравнение с предходното изследване (2016 – 2018 г.) иновационната им активност се увеличава с 6,1 пункта (от 30,1 на 36,2%). Ръст се наблюдава както при предприятията в индустриалния сектор , така и при тези в сектора на услугите съответно с 5,7 и 6,9 пункта.

Иновационната активност на предприятията в индустрията (41%) е по-висока, отколкото на предприятията, предоставящи услуги (31,5%). Най-голям е делът на иновационно активните предприятия в групата на големите предприятия с 250 и повече заети лица – 76,8%.

През 2020 г. оборотът на иновационно активните предприятия съставлява 58,4% от оборота, а заетите лица – 59,9% от заетите във всички предприятия. В 30,2% от иновационно активните предприятия повече от половината заети лица са с висше образование, докато в предприятията без иновационна дейност този дял е 17,3%.

През наблюдавания период 22,8% oт всички предприятия реализират продуктови иновации, а 25,8% внедряват нови или усъвършенствани бизнес процеси.

От предприятията с продуктови иновации най-голям е делът на тези, които през периода 2018 – 2020 г. реализират на пазара само нови или усъвършенствани стоки – 46,8%. Нови или усъвършенствани услуги предоставят 29,5% от предприятията, а едновременно нови или усъвършенствани стоки и услуги – 23,7%. Повече от половината или 51,7% oт предприятията с продуктови иновации реализират стоки или услуги, които са нови не само за тях, но и за пазара, т.е. не са били предлагани преди това от техните конкуренти.

През наблюдавания период предприятията осъществяват различни видове иновации в бизнес процеси, като най-много от тях внедряват нови или усъвършенствани методи за производство на стоки и предоставяне на услуги – 14%, методи за комуникация и обработка на информация – 12,5%, методи за организация на работата, свързани с разпределяне на отговорностите, вземане на решения и управление на човешките ресурси – 11%, и бизнес практики за организиране на работния процес и взаимоотношенията с други предприятия и организации – 10,5%.

За осъществяване на иновационната си дейност 22,1% от иновационно активните предприятия си сътрудничат с други предприятия, научни организации и други партньори. При големите предприятия с 250 и повече заети лица този дял е 37,1%.

През 2020 г. 41,2% от оборота на иновационно активните предприятия е реализиран от продажби на чуждестранни клиенти, като 28,7% се дължи на клиенти от държави – членки на Европейския съюз, и на Европейската асоциация за свободна търговия, а 12,5% – на клиенти от други държави. Клиентите от България формират 58,8% от оборота на иновационно активните предприятия, докато при предприятията, които нямат иновационна дейност, този дял е по-висок – 70,9%.

Секторът с най-голям дял иновационно активни предприятия е производството на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти – 70,9%.

     
Източник: НСИ; Снимка: Dreamstime

Ключови думи: НСИ   иновации   бизнес процеси  

Област: Бизнес  

Fanuc
FANUCМехатроникс

Подобни статии

Schneider Electric
ЦИЕС
Л-Клас

АБОНИРАЙТЕ СЕ за единствения у нас тематичен бюлетин
НОВИНИТЕ ОТ БЪЛГАРСКАТА ИНДИСТРИЯ
на специализирания портал IndustryINFO.BG
БЕЗПЛАТНО, професионално, всeки ден на вашия мейл!


LD
Balkan Services
Eвромаркет компресорс

Последно от Бизнес

Мехатроникс
IndustryInfo

Действителни собственици на настоящото издание са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев

  ФИРМЕНА ПУБЛИКАЦИЯНОВО!БизнесТехнологииОбществени поръчки/ТърговеИндустриално видеоЕкспертноПредстоящоОбяви за работаПроектиСъбитията
 

ПРЕПОРЪЧВАМ МАТЕРИАЛ


 
 
момент...